آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

استقبال بلخیان از اعلام فهرست نهایی نامزدان پارلمانی

شهروندان بلخ با استقبال از اعلام نهایی فهرست نامزدان انتخابات پارلمانی، از کمیسیون‌های انتخاباتی می‌خواهند کسانی که اخطار و هشدار جدی دریافت کرده‌اند، می‌باید اسناد شان به گونه جدی و بی‌طرف بررسی شود.


سرانجام روز گذشته کمیسیون سمع شکایات و کمسیون انتخابات، فهرست نهایی نامزدان انتخابات پارلمانی را اعلام کرد. براساس جدول زمانی کمیسیون، قرار است در ۲۸ ماه میزان سال روان انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی برگزار شود.
به گزارش خبرگزاری دید، کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی، عصر روز گذشته فهرست نهایی نامزدان انتخابات پارلمانی را منتشر کرد.
براساس گفته‌های کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی، ۳۵ نامزد از لیست نهایی حذف شده و ۴۵ نامزد دیگر اخطار و هشدار جدی دریافت کرده است.
شهروندان بلخ با استقبال از اعلام نهایی فهرست نامزدان انتخابات پارلمانی، از کمیسیون‌های انتخاباتی می‌خواهند کسانی که اخطار و هشدار جدی دریافت کرده‌اند، می‌باید اسناد شان به گونه جدی و بی‌طرف بررسی شود.
غلام‌رضا ابراهیمی دانشجوی طب دانشگاه بلخ با ابراز خوشنودی از اعلام فهرست نهایی نامزدان انتخابات، می‌گوید که کمیسیون سمع شکایات انتخاباتی هنوز اسناد و شکایات انتخاباتی را جدی بررسی نکرده و مردم نمی‌توانند به شفافیت انتخابات پیش رو باور داشته باشند.
او که با خبرگزاری دید صحبت می‌کرد، از کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌خواهد نامزدانی که اخطار و هشدار جدی دریافت کرده‌اند، نباید به راحتی شامل انتخابات شوند.
فریده حق‌پرست استاد دانشگاه بلخ، به این باور است که اعلام فهرست نهایی نامزدان انتخابات پارلمانی از اساسی‌ترین مراحل کاری کمیسیون‌های انتخاباتی است و اگر در این مرحله کوتاهی صورت بگیرد، مردم بیشتر از هر زمان دیگر اعتماد شان را نسبت به انتخابات از دست می‌دهند.
عبدالشکور از دکان‌داران مزار شریف، می‌گوید که در انتخابات پارلمانی سال ۱۳۸۹ شرکت نکرده بود و اکنون تصمیم گرفته که در انتخابات ۲۸ میزان شرکت کند.
آقای شکور تاکید می‌کند که نامزد دل خواه او در فهرست نهایی نامزدان دیده می‌شود و در روز انتخابات حتماً رای خواهد داد.
از فهرست نهایی نامزدان انتخابات پارلمانی ازحوزه بلخ، یک نامزد حذف و پنچ تن دیگر اخطار و هشدار جدی دریافت کرده‌اند.
برای انتخابات پارلمانی ۲۸ میزان، ۲۶۵۱ نفر خود را نامزد کرده‌اند و ۱۴۱ نفر در مراحل اول رسیدگی به شکایات از فهرست حذف شدند که این رقم پس از استیناف خواهی به ۳۵ نفر رسید.
از میان ۳۵ نامزد حذف شده، ۱۲ تن آن از نماینده‌گان فعلی مجلس نماینده‌گان هستند.
نامزدان حذف شده معترض‌اند که کمیسیون‌های انتخاباتی با آن‌ها برخورد سیاسی کرده است.
کمیسیون انتخابات اعلام کرده که ۲۶۵۱ نفر به عنوان نامزد در انتخابات پارلمانی ثبت نام کردند که ۳۸۱ نفرشان زنان هستند.
فهرست نهایی نامزدان انتخابات پارلمانی در حالی منتشر شد که احزاب سیاسی خواستار تغییر نظام انتخاباتی هستند و به کمیسیون انتخابات و حکومت دو هفته مهلت داده‌اند تا به خواست احزاب سیاسی رسیدگی نمایند.
هر چند نگرانی‌هایی وجود دارد که انتخابات پارلمانی و شورا‌های ولسوالی، با تاخیر برگزار شود، اما در جدول زمانی کمیسیون انتخابات آمده است که انتخابات مجلس نمایندگان و شوراهای ولسوالی در ۲۸ میزان سال روان برگزار شود.
اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا