آخرین اخباراسلایدشوجهانسیاست

اسراییل از سوی سازمان ملل محکوم شد

مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعمال خشونت ارتش اسراییل علیه غیرنظامیان فلسطینی را در «نوار غزه» با اکثریت آرا محکوم کرد.
بر اساس این قطعنامه، فلسطینی‌ها در مناطق اشغالی باید محافظت شوند. امریکا با این قطعنامه مخالفت کرد.
به نقل از دویچه وله، قطعنامه پیشنهادی ترکیه، الجزایر و فلسطینی‌ها درباره محکومیت اعمال خشونت ارتش اسراییل در نوار غزه با ۱۲۰ رای موافق در مجمع عمومی سازمان ملل متحد مورد پذیرش قرار گرفت. هشت کشور با این قطعنامه مخالفت کرده و ۴۵ کشور نیز به آن رای ممتنع دادند.
برخلاف شورای امنیت سازمان ملل متحد، قطعنامه مجمع عمومی ماهیت اجرایی ندارد.
پیش‌نویس قطعنامه مشابهی، پیش از این توسط امریکا در شورای امنیت سازمان ملل وتو شده بود. حالا پذیرش این قطعنامه در مجمع عمومی سازمان ملل برای امریکا شکست بزرگی تلقی می‌شود.
براساس این قطعنامه، از «آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل متحد خواسته شده است تا «مکانیزم‌های حفاظت بین‌المللی» را از شهروندان فلسطینی در مناطق اشغالی فراهم کند.
در قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل، شلیک موشک از نوار غزه به طرف اسراییل نیز محکوم شده است. در این ارتباط اما نامی از گروه حماس که نوار غزه را کنترول می‌کند، برده نشده است.
نیکی هیلی نماینده ویژه امریکا در سازمان ملل متحد درخواست کرده بود که حماس نیز به خاطر اعمال خشونت و شلیک موشک به طرف اسراییل در این قطعنامه محکوم شود. برای پذیرش این پیشنهاد دو سوم آرای نمایندگان لازم بود که مورد پذیرش قرار نگرفت.
خانم هیلی انتقاد کرده است که در این قطعنامه‌ فقط اسراییل محکوم شده است.
به گفته او، این قطعنامه «کاملاً یک جانبه» و «به لحاظ اخلاقی ورشکسته» است.
منابع فلسطینی می‌گویند، ارتش اسرایيل از شروع اعتراضات در پایان ماه مارچ بیش از ۱۲۰ فلسطینی را کشته است و بیش از پنج هزار نفر زخمی شده‌اند.
اسرایيل نیز از زخمی شدن چند سرباز خود خبر می‌دهد. ارتش اسراییل می‌گوید فلسطینی‌هایی را که تلاش کرده بودند به خط مرزی نزدیک شوند هدف قرار داده است. حماس این تظاهرات را میلیونی خوانده، اما منابع اسراییلی می‌گویند حدود ۱۰هزار نفر در این اعتراضات شرکت داشتند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا