آخرین اخباراسلایدشوتحلیلمنطقه

اسلام‌آباد و طالبان در پی چالش‌آفرینی در قضایای افغانستان!


پس از اعلام راهبرد تازه ایالات متحده امریکا در مورد افغانستان و مبارزه با تروریزم که در آن پاکستان به حمایت از گروه طالبان و القاعده و پناه دادن به آن‎ها متهم شد، روابط اسلام‎آباد و واشنگتن به تیره‎گی گرایید و در نازل‌ترین حد قرار گرفت.
با اعلام راهبرد تازه به خواسته‎های چند ساله افغانستان مبنی بر فشار وارد شدن به حکومت پاکستان برای دست کشیدن از حمایت تروریزم توجه شد، ولی از آن طرف پاکستان هم آرام ننشسته و متحدان جدیدی در برابر رویکرد دولت ترامپ در منطقه برای خود دست‎وپا کرد.
از راهبرد تازه ایالات متحده، افغانستان بیشترین استقبال را کرد، ولی پرسش این است که با توجه به رابطه سنتی طالبان با گروه‎های تندرو و حلقات نظامی پاکستان، می‎توان با اتکا به رویکرد تازه واشنگتن در برابر پاکستان به نفع امنیت در کشور استفاده کرد یا نه؟
تقریبا هیچ کشور در اطراف افغانستان از راهبرد ترامپ در مبارزه با تروریزم حمایت نکردند. چین به عنوان متحد استراتژیک پاکستان از آن کشور حمایت کرد و یک اجماع منطقه‎ای در برابر حضور ایالات متحده در این ساحه شکل گرفت.
در کنار این طالبان افغانستان نیز از پاکستان حمایت کرده و بر ادامه جنگ با نیروهای خارجی و حکومت افغانستان تاکید کردند. جالب‌تر این‌که گروه‎ها و چهره‎های تندرو پاکستان که در مخالفت با حکومت آن کشور قرار دارند نیز از موضع اسلام‎آباد در برابر امریکا حمایت کرده و در کنار آن کشور ایستادند.
مولانا سمیع‌الحق، که به «پدر معنوی طالبان» شهرت دارد، به صراحت اعلام کرد که در صورت اقدام نظامی امریکا علیه پاکستان، طالبان افغان در کنار اسلام‌آباد خواهند ایستاد. این نشان می‌دهد که پاکستان تا چه حدی، نفوذ و سیطره‌اش را بالای گروه‌های تندرو دارد و در مواقع گوناگون از آن بهره می‌گیرد.
پاکستان و ارتش آن کشور نفوذ فوق‎العاده‎ای بر گروه‎های تندرو به ویژه طالبان در افغانستان دارند، ولی آیا می‎توان بدون همکاری داخلی تا این حد در تمام مجراهای حکومتی نفوذ کرد و مانور داد.
افغانستان پس از ۱۱ سپتمبر نظامی دارد تازه‌تاسیس. نیروهای امنیتی این کشور از سوی دولت‎های غربی تجهیز، آموزش و حمایت می‎شود که بدون شک نیروی بزرگ بازدارنده در برابر حملات گروه‎های تروریستی است، ولی زمانی که «ستون پنجم» در داخل حکومت دست به کارشکنی می‎زند و در تبانی با گروه‎های تروریستی عمل می‎کند، تمام پوتانشیل نیروهای امنیتی هدر رفته و امنیت روز به روز خراب‎تر می‎شود.
اسلام‎آباد می‎کوشد که از طریق گروه طالبان بر حکومت افغانستان و جامعه جهانی فشار بیاورد، ولی بدون همکاری حلقاتی در داخل حکومت به هیچ عنوان نمی‌تواند کاری کند.
تقابل ایالات متحده و پاکستان فرصت خوبی است برای حکومت افغانستان که از این موقعیت استفاده کرده و گروه‎های تروریستی را در نفطه خنثا کند. پیش از این اما، ستون پنجم در بدنه بلند حکومتی، نابود شود، نهادهای مشکوک موازی با نظام از میان برود و افراد و اشخاص وابسته به سازمان‎های اطلاعاتی کشورهای منطقه و جهان از حکومت بیرون رانده شوند، تا از این فرصت به خوبی استفاده شده و برای همیشه ریشه تروریزم در کشور خشک شود.
اکنون که حمایت پاکستان از گروه‌های هراس‌افکن آشکار شده و امریکا نیز به سیاست‌های نرم و مملو از مماشات خود در برخورد با اسلام‌آباد پی برده، نیازمندی مبرم احساس می‌شود که سران حکومت افغانستان، حساسیت‌ها را درک کنند و نگذارند بار دیگر تروریزم و دهشت‌افکنی سرنوشت جمعی مردم و کشور را زیر تهدید قرار دهد.
ظاهر شکوهمند- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا