آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاست

داعش؛ بهانه‌ای برای حضور درازمدت امریکا در افغانستان

۱۷ سال می‌شود سه رییس جمهور ایالات متحده به مردم امریكا گفته‌اند كه افغانستان هرگز نباید به «پناهگاه امن» برای گروه‌های تروریستی كه به دنبال آسیب رساندن به امریکا و منافع آن هستند، تبدیل شود.


روزنامه امریکایی نیویارک تایمز در تازه ترین تحلیل خود نوشته است که ۱۷ سال می‌شود سه رییس جمهور ایالات متحده به مردم امریكا گفته‌اند كه افغانستان هرگز نباید به «پناهگاه امن» برای گروه‌های تروریستی كه به دنبال آسیب رساندن به امریکا و منافع آن هستند، تبدیل شود.
موسسه مطالعات جنگ  گزارشی در ماه نوامبر منتشر کرده که گفته است افغانستان پناه گاه امن تروریستان برای توطئه علیه امریکا است.
در همین حال، هفته گذشته گروه تروریستی داعش (شاخه خراسان) یک ویدئوی تبلیغاتی از ولایت جوزجان در شمال و ننگرهار در شرق افغانستان نشر کرده که این ولایات را نقطه بعدی برای خلافت گروه تروریستی داعش خوانده است.
ویدئوی ۲۵ دقیقه‌ای با عنوان «سرزمین الله گسترده است» از قدرت دولت اسلامی که در مناطق «توره بوره» و «وزیر تانکی» ولایت ننگرهار – هر دو منطقه نزدیک مرز افغانستان و پاکستان هستند – خود نمایی می‌کند.
این ویدئو همچنان ترامپ را به خاطر استفاده از «مادر بمب‌ها» – بزرگترین بمب معمولی در زراد خانه امریکا – بالای ولسوالی «اچین» ولایت ننگرهار برای از بین بردن جنگجویان داعش که یک تلاش ناموفق در ماه اپریل بوده، تمسخر می‌کند.

صدایی در این ویدئو روایت می‌کند:« ما از کوه‌های توره بوره از بازگشت خلافت به این منطقه که مهاجران و حامیانی که به خاطر ایجاد خلافت مبارزه کردند، به خلیفه مسلمانان خوشامد می‌گوییم.»
این ویدئو توسط سایت گروه اطلاعاتی مستقر در واشنگتن که سازمان‌های تروریستی را نظارت می‌کند، منتشر شده است.
تصاویر در این ویدئو نشان می‌دهد که شبه نظامیان در حال آموزش، جنگ، غذا خوردن و دعا کردن در مناطق دور افتاده افغانستان هستند.
از سویی هم، باشنده گان ولایت جوزجان در ماه نوامبر خبر دادند که دولت اسلامی از فرانسه، سودان، چچن، ازبیکستان و تاجیکستان در حال جلب‌وجذب جنگجو و آموزش کودکان انتحاری هستند.
این در حالی است که مقامات نظامی امریکا تایید کرده‌اند گروه تروریستی داعش و طالبان کمپ‌های آموزشی در ولایت جوزجان ایجاد کرده‌اند.
بسیاری کارشناسان می‌گویند که در اطلاعات جنرال جان نیکلسون فرمانده کل نیروهای ناتو در افغانستان مغالطه صورت گرفته است. با این حال، علی‌رغم ۱۷ سال حضور نیروهای امریکایی در افغانستان، هیچ‌کس نمی‌پرسد که چرا تعداد گروه‌های تروریستی در این کشور در سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته است.
با این همه، نیروهای افغانستان از فرماندهان امریکایی می‌خواهند تا به جای راه‌اندازی نبردهای زمینی، از بمب استفاده کنند.

جگرن «اندرسن» در مصاحبه‌ای در ماه آگست گفته است:« آن‌ها می‌گویند: شما یک بمب مادر انداختید. چرا یکی دیگر از این بمب‌ها نمی‌اندازید.؟»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا