آخرین اخبارجهانسیاست

اعضای دموکرات کانگرس امریکا ترامپ را خطری بارز برای دموکراسی خواندند

اعضای ارشد حزب دموکرات در امریکا جمهوری خواهان را ترغیب کرده‌اند در حرکتی فراجناحی از استیضاح دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا حمایت کنند.

اعضای ارشد حزب دموکرات در امریکا جمهوری خواهان را ترغیب کرده‌اند در حرکتی فراجناحی از استیضاح دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا حمایت کنند.
به نقل از بی بی سی، آدام شیف و جری ندلر که هدایت تلاش برای استیضاح آقای ترامپ را بر عهده داشته‌اند پیش از به رای گذاشته شدن طرح استیضاح در مجلس نمایندگان – احتمالاً در هفته جاری – اظهار نظر می‌کردند.
آقای شیف گفت دونالد ترامپ «خطری بارز و حاضر» برای دموکراسی امریکاست.
دموکرات‌ها کنترول مجلس نمایندگان کانگرس را در دست دارند و می‌توانند در این مجلس آقای ترامپ را استیضاح کنند، اما تقریباً به طور یقین از برکناری او در سنا که در کنترول جمهوری خواهان است، باز خواهند ماند.
طرح استیضاح که در کمیته قضایی مجلس نمایندگان تصویب شده آقای ترامپ را به تلاش برای کمک گرفتن از یک کشور خارجی برای منافع سیاسی خود، از طریق فشار بر اوکراین برای شروع تحقیقات فساد درباره جو بایدن معاون سابق رییس جمهور امریکا و رقیب دموکرات آقای ترامپ، متهم می‌کند.
او همچنین به خاطر خودداری از همکاری با تحقیقات کانگرس در این باره به کارشکنی در کار کانگرس متهم شده است.
آقای ترامپ که هرگونه خطایی را رد می‌کند، این تحقیقات را بی‌پایه خوانده و حتی پیش بینی کرده است که در انتخابات به نفع او خواهد بود.
استدلال دموکرات‌ها
آقای شیف که ریاست کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان را به عهده دارد گفت که رفتارهای «سوء» آقای ترامپ متوقف نشده چون او هنوز اوکراین و چین را به تحقیق درباره آقای بایدن و پسرش هانتر تشویق می کند.
او گفت که رودی جولیانی، وکیل شخصی آقای ترامپ همچنان برای انجام یک تحقیقات «ساختگی» به اوکراین سفر می‌کند.
او در مصاحبه با شبکه «ای بی سی» گفت:به نظر من این خطری بارز و حاضر برای دموکراسی است و چیزی نیست که به آن پشت کنیم، فقط به این دلیل که جمهوری خواهان در مجلس نمایندگان از عمل به وظایف خود خودداری می کنند.
او گفت:«فکر نمی‌کنم هیچ یک از ما هیچ شکی داشته باشد که اگر باراک اوباما دست به چنین کارهایی زده بود…. تک تک جمهوری خواهان به استیضاح او رای می دادند».
«اگر باراک اوباما این کارها را کرده بود شکی نداشته باشید که من به استیضاح او رای می دادم».
آقای ندلر رییس کمیته قضایی این مجلس هم به «ای بی سی» گفت که تهدیدها علیه «سلامت انتخابات امریکا ادامه دارد».
او گفت:«این یک حادثه واحد نیست. استیضاح تنبیهی برای رفتار گذشته نیست. رییس جمهور فعلی با توطئه به دنبال دخالت خارجی در انتخابات ۲۰۱۶ بود. و حالا علناً خواستار مداخله خارجی در انتخابات ۲۰۲۰ است».
گام بعدی
انتظار می رود که دو اتهام استیضاح – سوء استفاده از قدرت و کارشکنی در کار کانگرس – این هفته به طور جداگانه در کل مجلس نمایندگان به رای گذاشته شود، جایی که انتظار تصویب آن می رود.
بعد از آن انتظار می رود مجلس سنا در ماه آینده محاکمه آقای ترامپ برای پاسخگویی به این اتهامات را برگزار کند.
برای برکناری آقای ترامپ در سنا باید دو سوم اعضا به محکومیت او رای دهند، اما با توجه به اکثریت داشتن جمهوری خواهان در این مجلس انتظار می رود او گناهکار شناخته نشود. همچنین به نظر می رسد جمهوری خواهان قصد برگزاری یک محاکمه سریع را داشته باشند تا ابعاد سیاسی استیضاح محدود شود.
آقای ترامپ گفته مایل است جو بایدن و پسرش در سنا شهادت دهند.
میچ مکانل رهبر اکثریت سنا هم پنجشنبه به «فاکس نیوز» گفت که شانس برکناری آقای ترامپ توسط سناتورها «صفر» است.
او افزود که سناتورهای جمهوری خواه برای ریختن طرح استراتژی دفاع از رییس جمهور، همکاری خیلی تنگاتنگی با وکلای آقای ترامپ خواهند داشت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا