آخرین اخبارافغانستانسیاستگزارش

افتتاح پروژه تاپی و حواشی سیاسی و اجتماعی آن

روز گذشته رسماً پروژه تاپی در کشور افتتاح شد. محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور در بخشی از صحبت‏‌هایش بی‌آن که از کشوری نام ببرد گفت که افغانستان با هیچ‌کشور سرستیز ندارد و به فکر منافع خودش است.
افتتاح پروژه ملی «تاپی» در ترکمنستان و افغانستان خالی از حواشی سیاسی نبود، ولی اعلام حمایت طالبان از این پروژه حاشیه غیر منتظره بود که مردم افغانستان آن را شنید. حاشیه دیگر جشن و پایکوبی در جلال‌آباد بود که به حمایت از آن انجام شد.
برای اولین بار این گروه از یک پروژه ملی حمایت کرده و با کابل همنوا شده است.
حمایت طالبان از پروژه تاپی اما، حرف و حدیث‌هایی نیز در پی داشت که باید به آن پرداخته شود.
هم‌زمان با افتتاح پروژه بزرگ تاپی در غرب کشور گروه طلبان در یک اعلامیه گفته‌اند برای عملی شدن پروژه تاپی همکاری می‌کنند.
به گزارش خبرگزاری دید، طالبان با نشر خبرنامه‌ای وصل لوله گاز ترکمنستان را ا ز طریق افغانستان به پاکستان و هند ابتکار این گروه خوانده و گفته‌اند که در مناطق تحت تصرف خویش برای اعمار این لوله امنیت را تامین می‌کنند.
در همین حال، برخی تحلیل‌گران اوضاع افغانستان می‌گویند که این حرکت طالبان نوعی حمایت از شرکت‌های بزرگ نفت و گاز است که این گروه به آن وابسته می‌باشد.
جاوید کوهستانی به خبرگزاری دید، می‏‌گوید که طالبان سربازان شرکت‌‏های نفتی منطقه است و باید برای منافع آن‌ها در خاک افغانستان فعالیت کنند.
وی بیان می‏‌دارد که طالبان نوکران حکومت پاکستان در افغانستان هستند و مکلف‌اند که سود اسلام‌آّباد را در افغانستان تامین کنند.
آقای کوهستانی در خصوص این که کدام کشور بیشترین سود را از پروژه تاپی در منطقه می‏برد، افزود:« از جمله چهار کشوری که در پروژه تاپی شریک‌اند، بیشترین سود را پاکستان خواهد برد.»
آقای کوهستانی تاکید می‏‌کند که اگر طالبان منافع پاکستان را در افغانستان عملی نکنند، این گروه با مشکلات مالی و کمبود تجهیزات نظامی دچار خواهد شد.
باشندگان جلال‌آباد نیز برای موفقانه افتتاح شدن تاپی در کشور، به جاده‌ها بر آمده و آن را جشن گرفتند. باشندگان جلال‌آباد به این باور هستند که تاپی افغانستان را از اتکا به کمک‌های خارجی نجات خواهد داد.
هراتیان نیز به شهر برآمده و افتتاح تاپی را در ولایت‌ شان جشن گرفتند. باشندگان هرات که از هفته قبل برای افتتاح تاپی آمادگی می‌گرفتند، می‌گویند که این پروژه می‌تواند صنایع عقیم این ولایت را دوباره به کار اندازد.
این اولین باری است که پس از هفته‌های خونین در مناطق مختلف کشور و تنش سیاسی بزرگ میان حکومت و چهره‌های سیاسی، مردم به شادی بر می‌خیزند و موفقیت یک پروژه ملی را جشن می‌گیرند.
از سویی هم، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در هرات بیان کرده است که کشورش از پروژه تاپی و دیگر پروژه‌هایی که به رشد اقتصادی و امنیت افغانستان کمک کند حمایت می‌کند.
محمود افخمی سرکنسول ایران در هرات گفته است که بر عکس مدعای برخی « اجانب» روابط ملت‌های افغانستان و ایران خیلی عالی است و همچنان عالی خواهد ماند.
گفتنی است که پروژه تاپی سالانه برای افغانستان تا ۵۰۰ میلیون دالر عواید خواهد داشت و سهم کشورمان از گاز انتقال یافته در دهه اول آن به ۵۰۰ میلیون متر مکعب گاز خواهد رسید.

اختر سهیل_ خبرگزاری دید کابل

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا