آخرین اخبارافغانستانحقوق بشرخبر های مهمزنانسیاست

افغانستان جایگاه آخر را در زمینه پیشرفت زنان گرفت

خبرگزاری دید: افغانستان در میان ١٧٧ کشور جهان در زمینه پیشرفت زنان جایگاه آخر را گرفته است.

براساس یافته‌های انستیتوت جورج تاون و موسسه تحقیقاتی صلح اسلو، افغانستان در میان ۱۷۷ کشور جهان در زمینه پیشرفت زنان کم‌ترین امتیاز را گرفت.

پژوهش‌گران این تحقیق اقدام به جمع‌آوری و بررسی داده‌های ۱۷۷ کشور در جهان کرده‌اند و برای این کار نیز در مجموع ۱۳ شاخص را در نظر داشتند که طیف وسیعی از موضوعات از قوانین آموزشی و استخدامی گرفته تا وضعیت امنیت و خشونت در کشورها را شامل می‌شد.

بررسی این تحقیق نشان می‌دهد که بهترین کشورهای جهان برای «زن بودن» عمدتاً در قاره اروپا قرار دارند؛ اگرچه در این قاره نیز تفاوت‌های قابل توجهی میان مناطق مختلف آن وجود دارد.

این تحقیق همچنین نشان داد که جوامعی که زنان در آن وضعیت بهتری دارند، جوامعی صلح آمیزتر، دموکراتیک‌تر و مرفه‌تر از دیگر کشورها و همچنین آماده‌تر برای سازگاری با تغییرات آب و هوایی هستند.

پژوهشگران این تحقیق همزمان با انتشار این گزارش، با اشاره به افزایش اقتدارگرایی، آوارگی جمعی، درگیری‌های مسلحانه ویرانگر و پیامدهای بیماری کووید-۱۹ هشدار دادند که این مشکلات موقعیت زنان را نیز تضعیف می‌کند و تهدیداتی جدی برای عقب انداختن چندین دهه پیشرفت در کشورها است.

بر اساس این رتبه‌بندی ۱۰ کشور برتر جهان برای زنان به ترتیب عبارتند از: دنمارک، سویس، سویدن، فنلند، لوکزامبورگ، آیسلند، ناروی، اتریش، هالند و درنهایت نیوزیلند.

۱۰ کشوری نیز که در قعر جدول قرار دارند، به ترتیب عبارتند از: عراق، سومالیا، اسواتینی (جنوب افریقا)، سوریه، بروندی، سودان جنوبی، جمهوری دموکراتیک کانگو، جمهوری افریقای مرکزی، یمن و درنهایت افغانستان.

گفتنی است که شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز نسبت به وضعیت وخیم زنان در افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا