آخرین اخباراجتماعافغانستانگزارش

افغانستان سومین کشورخطرناک برای نوزادان/از هر ۲۵ نوازد یک نفر جان می‏‌دهد

به تازه‌‏گی صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در گزارش جدید‏ش افغانستان را در میان کشورهایی قرار داده است که دارای بیشترین میزان مرگ و میر نوزادان در جهان است.
به گزارش خبرگزاری دید، ایران در جایگاه ۹۵ قرار دارد و در این کشور از هر ۱۰۴ نوزاد یکی می‌میرد.
بربنیاد گزارش یونیسف، افغانستان در رده‌بندی بدترین کشورهای جهان برای نوزادان در جایگاه سوم قرار دارد. در پاکستان از این که از هر۲۲ نوزاد یک نفر آنان جان می‌دهد، در جایگاه اول این فهرست قرار گرفته است. همچنین در کشور آفریقای مرکزی از هر ۲۴ نوزاد یک نفر جان می‌دهد و این کشور در جایگاه دوم قرار دارد.
این نهاد جاپان را بهترین کشور برای نوزادان در جهان اعلام کرده است و افزوده که در این کشور از هر ۱۱۱۱ نوزاد فقط یک نوزاد جان خود را از دست می‌دهد.
بعد از چاپان سنگاپور، فنلاند، استونی، اسلونی، قبرس، بلاروس، لوکزامبورک، نروژ و کوریای جنوبی از جمله کشورهایی‌اند که کمترین مرگ و میر نوزادان را دارند.
در همین حال، در این گزارش آمده که از جمله ۸ کشوری که بیشترین مرگ و میر نوزادان را دارند، ۸ کشور آن در مناطق جنوبی صحرای افریقا قرار دارند.
در این گزارش آمده که زنان در این کشورها در وقت تولد نوزاد به دلیل فقر، جنگ و نبود ساختارهای دولتی کمترین کمک را دریافت می‌کنند.
نبود قابله‌های آموزش دیده و کارمندان صحی سبب شده که هزاران نوزاد نتوانند حمایت‌های لازم را برای زنده ماندن دریافت کنند
یونیسف افزوده که اگر کشورهای جهان، میزان مرگ و میر نوزادان را به سطح کشورهای توسعه یافته کاهش دهند؛ سالانه ۱۶ میلیون نوزاد از مرگ نجات پیدا می‌کنند.
در این گزارش آمده که عامل ۸۰ درصد از مرگ و میر نوزادان تولد زودرس، عوارض هنگام تولد و بیماری‌هایی مثل سینه و بغل و آلودگی خون است.
به باور این نهاد از این مرگ و میرها می‌توان با آموزش دادن قابله‌ها، فراهم‌سازی آب پاک، استفاده از ضد عفونی کننده‌ها، تغذیه با شیر مادر در ساعت اول تولد، تماس مستقیم مادر و کودک و تغذیه خوب جلوگیری کرد.
نبود قابله‌های آموزش دیده و کارمندان صحی باعث شده که هزاران نفر نتوانند حمایت‌های لازم را برای زند ماندن دریافت کنند.
خواستیم دیدگاه وزارت صحت‌‏عامه کشور را نیز در خصوص گزارش تازه صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) داشته باشیم اما با تماس‌‏های مکرر موفق به انجام این‏کار نشدیم.
با این همه، براساس این گزارش سالانه ۲.۶ میلیون نوزاد در جهان در اولین ماه زندگی‌شان می‌میرند و یک میلیون نوزاد دیگر هم در اولین روز تولد جان می‌دهند.
اختر سهیل_ خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا