آخرین اخباراجتماعافغانستانسیاستگزارش

مسئولان اداره حفاظت محیط زیست:

افغانستان قربانی تغییر اقلیم جهانی است/ ما ظرفیت نداریم که پول از صندوق سبز بگیریم

به اساس برخی پیش‌بینی‌ها، تا سال ۲۰۵۰ میلادی درجه حرارت در افغانستان از ۱٫۲ درجه سانتی گراد به ۳٫۵ درجه سانتی گراد افزایش می‌یابد که باعث کاهش آب درکشور خواهد شد.



کارگاه دو روزه برای جلب توجه به تغییرات اقلیمی، امروز یکشنبه ازسوی شکبه حمایت از اقلیم درکابل به منظور گنجاندن بحث تغییر اقلیم دراولویت‌های ملی، راه‌اندازی شد.
به گزارش خبرگزاری دید، مسئولان اداره حفاظت ازمحیط زیست که دراین کارگاه شرکت کرده‌اند، می‌گویند: افغانستان قربانی تغییر اقلیم جهانی است و ما توان نداریم که پول مبارزه با تغییر اقلیم را از صندوق سبزاقلیم بگیریم.
محمد نعمان حکمت معاون اداره حفاظت ازمحیط زیست گفت: تغییر اقلیم بزرگترین تهدید برای افغانستان است.
آقای حکمت افزود: خطر تغییر اقلیم درافغانستان ابعاد مختلف دارد که شناسایی آن مشکل است.
معاون اداره حفاظت ازمحیط زیست با بیان این که افغانستان ازتغییر اقلیم بیشتر آسیب پذیر است، گفت:۸۰ درصد مردم افغانستان زراعت پیشه‌اند که با تغییر اقلیم و آب زراعت از بین می‌رود.
شانزدهمین نشست «کا‍پ ۱۶ (COP 16)» در ارتباط با (UNFCCC) توسط نمایندگان ارشد ۱۹۳ شرکت کننده دایر شد.
کشور شرکت‌کننده در این نشست برای ایجاد صندوقی ۱۰۰ میلیارد دالری به نام «صندوق اقلیم سبز» به منظور کمک به کشورهای درحال توسعه برای مبارزه با گرمای زمین به توافق رسیدند.
اداره صندوق اقلیم سبز برعهده شورای متشکل از ۲۴ کشور این نشست قرار گرفت که افغانستان در سال ۲۰۱۵ عضویت آن را به دست آورد.
معاون اداره حفاظت از محیط زیست می‌گوید: ما تا سال ۲۰۲۰ مبلغ ۱۷ملیارد دالرهزینه برای مبارزه با تغییراقلیم نیاز داریم، ولی ظرفیت نداریم که این مبلغ را ازصندوق اقلیم سبز جهانی به دست آوریم.
معاون اداره حفاظت ازمحیط زیست می‌گوید: مسئولان صندوق سبز درکشورهای کمتر انکشاف‌یافته مثل افغانستان توجه چنانی ندارد.
به اساس برخی پیش‌بینی‌ها، تا سال ۲۰۵۰ میلادی درجه حرارت در افغانستان از ۱٫۲ درجه سانتی گراد به ۳٫۵ درجه سانتی گراد افزایش می‌یابد که باعث کاهش آب درکشور خواهد شد.
بحث خشک سالی یکی از مباحث اصلی‌ تغییر اقلیم درافغانستان گفته شده است که موقعیت جغرافیایی افغانستان باعث شده، درهر سی سال ۴سال خشک سالی داشته باشد.
عبدالولی مدقق معیین پالیسی اداره حفاظت ازمحیط زیست می‌گوید: افغانستان قربانی تغییر اقلیم جهانی است.
آقای مدقق گفت: قبلاً افغانستان درهر سی سال ۴ سال خشک سالی طبیعی داشت اما حالا به اثرتغییر اقلیم جهانی در هر ۱۰ سال ۵ سال خشک سالی دارد.
فیاض – کابل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا