آخرین اخباراسلایدشوافغانستانجهانسیاست

امارات به افغانستان نیروی نظامی می‌فرستد/ افغانستان به امارات کارگر


ریاست جمهوری اعلام کرده است که پیشنهاد امارات متحده عربی را برای اعزام نیروی نظامی به افغانستان بررسی و تایید کرده است.
به گزارش خبرگزاری دید، دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری با نشر خبرنامه‌ای گفته است که جلسه شورای امنیت ملی عصر روز گذشته (۱۵ جوزا) به ریاست محمد اشرف غنی رییس جمهور در ارگ برگزار شد.
در خبرنامه ارگ آمده است که در این نشست پیشنهاد امارات متحده عربی مبنی بر اعزام نیروی نظامی به افغانستان به بررسی گرفته شده و مورد تایید قرار گرفته است.
خبرنامه افزوده:« شورای امنیت ملی پیشنهاد امارات متحده عربی را در مورد اعزام نیروهای ویژه‌ آن کشور در چوکات ماموریت حمایت قاطع به هدف آموزش، مشوره‌دهی و حمایت در مطابق به توافقنامه امنیتی افغانستان و ناتو (سوفا) مورد بررسی قرارداده و آن را تایید کرد.»
در این خبرنامه در مورد تعداد این نیروها و اینکه جدول زمانی اعزام آن‌ها به افغانستان چگونه است، جزئیات بیشتری ارایه نشده است.
دولت امارات متحده عربی هم، تاکنون در این مورد ابراز نظری نکرده است اما جنرال جان نیکلسون، فرمانده نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان هفته پیش گفته بود که امارات و قطر می‌خواهند به افغانستان نیرو بفرستند.
در همین حال، آگاهان امور می‌گویند که آمادگی امارات متحده عرب و دولت قطر برای اعزام نیرو به افغانستان، احتمال گسترش جنگ را در پی خواهد داشت.
این آگاهان به این باور هستند که میان اعزام نیروی نظامی از امارات به افغانستان و اعزام کارگر از افغانستان به آن کشور ارتباطی پنهانی وجود دارد.
برخی آگاهان امور می‌گویند که اعزام نیروی نظامی از امارات به افغانستان و اعزام کارگر از افغانستان به امارات احتمال استفاده کارگران را به عنوان نیروی نیابتی در جنگ‌های خاورمیانه بالا می‌برد.
از سویی هم، گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد که همانند سازمان ناتو، سازمان نظامی متشکل از کشورهای عربی شکل خواهد گرفت و حضور آن‌ها در افغانستان که برخی همسایه‌های این کشور نگرانی امنیتی دارند، به سود کشور نیست.
با این همه، قطر نیز پیشنهاد اعزام نیروی نظامی به افغانستان داده و گمان می‌رود که حکومت آن را نیز بپذیرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا