آخرین اخباراسلایدشوجهانسیاست

امریکا و متحدانش به سوریه حمله کردند

سحرگاه امروز شنبه حملات موشکی امریکا، بریتانیا و فرانسه بر چندین منطقه و استان سوریه آغاز شده و موشک‌های شلیک شده در آسمان دمشق نیز دیده شده است.



به نقل از یورونیوز، دوناالد ترامپ شامگاه جمعه در پایان نشست فوق‌العاده با مشاوران امنیتی کاخ سفید و پس از رایزنی‌های تیلفونی با امانوئل مکرون و ترزا می، از آغاز حملات مشترک امریکا، فرانسه و بریتانیا به سوریه خبر داد.
ترامپ تاکید کرد به نیروهای تحت امر خود دستور داده است پایگاه‌هایی را که «حملات شیمیایی» از آنجا هدایت و سازماندهی می‌شود، هدف قرار دهند.
رییس جمهوری امریکا در بخشی دیگر از سخنان خود به ایران و روسیه در خصوص هرگونه حمایت از سوریه هشدار داد و تاکید کرد ولادیمیر پوتین نتوانست به وعده خود برای ممانعت از هرگونه استفاده از سلاح‌های شیمیایی توسط ارتش سوریه عمل کند.


در همین حال، منابع خبری از دمشق خبرداده‌اند که سحرگاه امروز شنبه صدای چندین انفجار در پایتخت این کشور شنیده شده است.
از سویی دیگر تلویزیون دولتی سوریه اعلام کرده است که پدافند ضد هوایی این کشور برای مقابله با حملات وارد عمل شده است.

مقامات امریکایی اعلام کرده‌اند که در اقدام نظامی بر ضد سوریه چندین موضع مختلف با بمب‌های متنوع هدف حمله قرار گرفته است.
همزمان با این، لندن نیز اعلام کرده است که حملات انجام شده توسط ارتش بریتانیا یک مجتمع نظامی در نزدیکی حمص را هدف قرار داده است.
وزارت دفاع بریتانیا با اعلام این خبر تصریح کرد کشورش با چهار فروند هواپیمای شکاری تورنادو GR4 متعلق به نیروی هوایی سلطنتی در اقدام هماهنگ شده با متحدان مشارکت دارد.
از جهت دیگر، ترزا می نخست‌وزیر بریتانیا دقایقی پس از شروع حملات هوایی به سوریه اعلام کرد هیچ جایگزین دیگری برای واکنش به «حملات شیمیایی» ارتش بشار اسد به جز اقدام نظامی وجود نداشت.
می تاکید کرده است که روسیه مانع تلاش‌های دیپلماتیک در این مورد شده و اقدام نظامی را اجتناب ناپذیر ساخت.
حمله پایان یافت
با این همه، در حالی که هنوز جزئیات بیشتری از وسعت و چگونگی حملات هوایی به سوریه منتشر نشده است، جنرال جوزف دانفورد، رییس ستاد کل ارتش امریکا دقایقی پیش از پایان یافتن این عملیات خبر داد.
این فرمانده امریکایی ساعتی پس از شروع حمله در کنفرانس خبری مشترک با جیمز متیس، وزیر دفاع امریکا تصریح کرد که عملیات دیگری در حال حاضر در دست برنامه‌ریزی نیست و متحدین در حملات هوایی جمعه‌شب با دقت فراوان اهداف را به گونه‌ای انتخاب و نشانه رفتند که به نیروهای روسی مستقر در خاک سوریه آسیبی وارد نشود.
این مقام بلند پایه نظامی همچنین یادآور شد که روسیه از پیش در جریان این حمله قرار نگرفته بود.

سوریه: عملیات نظامی امریکا و متحدانش محکوم به شکست است
در همین حال، دولت سوریه روز شنبه در نخستین واکنش به حملات هوایی مشترک امریکا، فرانسه و بریتانیا به کشورش، ضمن محکوم کردن این اقدام نظامی آن‌را نقض آشکار حقوق بین‌الملل خواند و تصریح کرد این حملات هیچ نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت.
سانا، خبرگزاری رسمی دولت سوریه در گزارشی با اشاره به تهاجم سه جانبه انجام شده در سحرگاه روز شنبه به اهدافی در خاک این کشور، این حملات را نقض آشکار حقوق بین‌الملل و عملیاتی محکوم به شکست توصیف کرد.
تلویزیون دولتی سوریه نیز در گزارشی اعلام کرد چندین موشک در نزدیکی حمص توسط پدافند ضد موشکی این کشور رهگیری و منهدم شده است.
گفتنی است که هنوز روسیه در این مورد واکنش نشان نداده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا