آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

انتخابات؛ اقتدار پارلمانی وابسته به انتخاب مردم است

میلیون‌ها دالر وقف برگزاری انتخابات می‌شود و مردم بایستی در این پروسه تصمیم خردمندانه بگیرند. امری که در چند دور از انتخابات تجربه شده، وجود نداشته است.


افغانستان دو تا انتخابات مهم و سرنوشت ساز در پیش دارد. یکی انتخابات پارلمانی در ۲۸ میزان و یکی انتخابات ریاست جمهوری در ۳۱ حمل سال آینده.
در کنار دیگر مولفه‌هایی چون امنیت انتخابات، حضور سراسری و شفافیت انتخابات، شرکت و نگرش مردم در انتخابات فراوان حیاتی است. میلیون‌ها دالر وقف برگزاری انتخابات می‌شود و مردم بایستی در این پروسه تصمیم خردمندانه بگیرند. امری که در چند دور از انتخابات تجربه شده، وجود نداشته است.
در گزارش‌های گوناگون آمده است و مردم خود اعتراف کرده‌اند که در انتخابات‌های گذشته در انتخاب نمایندگان خود در مجلس نمایندگان و ریاست جمهوری سخت دچار اشتباه بوده‌اند.
انتظار می‌رود که افکار عمومی کشور و صاحبان اصلی پروسه انتخابات، اشتباه گذشته را جبران نمایند و در انتخابات پیش رو دقت بیشتری نمایند.
نباید حاصل نتایج انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری شکل‌گیری یک حکومت ضعیف و پارلمان ضعیف باشد. این مسئله دقیقاً وابسته به نگاه مردم به پروسه انتخابات است.
مردم با دادن انگشت و جان در انتخابات شرکت می‌کنند. وقتی چنین است باید مردم در انتخاب خود مصمم و دقیق باشند. پس از شرکت در انتخابات نارضایتی از سوی مردم کار ساز نیست و مشکلی را حل و فصل نخواهد کرد.
مردم اگر در انتخابات پیش رو اشتباه گذشته را تکرار نکنند، بدون شک اتوریته از دست رفته مجلس نمایندگان دوباره برخواهد گشت.
پارلمان افغانستان در این چند سال هیچ وقت اقتدار خود را نداشت.
در تمامی حکومت‌های دمکراتیک، پارلمان به حیث یک قدرت ناظر از اعمال حکومت نظارت می‌کند. تصویب قوانین و نظارت از عملکرد مجلس نمایندگان از عمده‌ترین وظایف نمایندگان در پارلمان است.
در حکومت وحدت ملی تجربه شد که مجلس نمایندگان نتوانست به وظایف خود به درستی عمل کند.
پارلمانی که یک دوره طولانی سرپرست بود، موفق نشد مانع تکروی‌های رهبری حکومت شود. محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور با سیاست‌های قومی و بدون محاسبه خود نظام حکومت را در آستانه فروپاشی قرار داده است.
ریاست جمهوری به راحتی برای وزیران کابینه مورد نظر خود از مجلس نمایندگان رای تایید گرفت. در وصف ناامنی های گسترده و افزایش حملات انتحاری و انفجاری، روسای نهادهای امنیتی به مجلس نمایندگان استجواب می‌شوند و دوباره به راحتی رای تایید می‌گیرند.
این روزها پیکارهای انتخاباتی انتخابات ۲۸ میزان جریان دارد. نامزدان با شعارهای گوناگون قصد دارند حمایت مردم را در روز انتخابات جلب کنند. در این میان مردم مسئولیت دارند که از حق رای خود به درستی استفاده نمایند.
در فهرست نامزدان انتخابات پارلمانی، هم نمایندگان فعلی مجلس است و هم چهره‌های جدید.
مردم می‌توانند با مراجعه به فهرست نامزدان، نمایندگان آینده خود را انتخاب کنند.
به باور نویسنده، مردم از گذشته خود درس عبرت گرفته باشند و در انتخابات پیش رو فارغ از مسایل قومی و زبانی در این روند شرکت کنند. انتخابات برای مردم یک آزمون است.
سید علی‌رضا محمودی، از نامزدان انتخابات پارلمانی بلخ، امروز در یکی از همایش‌های انتخاباتی در بلخ از مردم خواست که در انتخابات پیش رو در انتخاب نمایندگان خود «خردمندانه» عمل کنند.
این نامزد انتخابات از جمله نامزدانی است که از عملکرد مجلس نمایندگان سخت شاکی است و در صحبت‌هایش تاکید دارد که مردم باید در انتخابات فارغ از مسایل قومی و زبانی حضور یابند.
با این وجود، مردم افغانستان در انتخابات آینده قدرت تفکیک را داشته باشند؛ وقتی پای صندوق رای رفتند، چه کسی را به عنوان نماینده خود انتخاب کنند.
جلال فرامرز – خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا