آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

انتخابات؛ ساحات امن و ناامن مشخص شود

در اهداف سیاسی و نظامی طالبان پروسه انتخابات هیچ اهمیت ندارد. این گروه بار‏ها اعلام کرده است که انتخابات در افغانستان یک امر فرمایشی است و همه چیز این پروسه را امریکایی‌‏ها تعیین می‏‌کند.


فقط اندکی دیگر تا برگزاری انتخابات پارلمانی در ۲۸ میزان باقی مانده است. در کنار دیگر چالش‌‹‏ها که این روند را تهدید می‏‌کند، یک چالش ناامنی و تحرکات گسترده گروه طالبان در آستانه انتخابات است.
در اهداف سیاسی و نظامی طالبان پروسه انتخابات هیچ اهمیت ندارد. این گروه بار‏ها اعلام کرده است که انتخابات در افغانستان یک امر فرمایشی است و همه چیز این پروسه را امریکایی‏ها تعیین می‏کند.
با این وجود، حکومت افغانستان جمع نهاد‏های امنیتی و دفاعی و کمیسیون انتخابات باید به فکر امنیت انتخابات پیش رو باشند. میزان ثبت نام کننده برای انتخابات پارلمانی خیلی اندک است و اگر روی موضوع امنیت انتخابات چاره اندیشی نشود، بدون شک میزان شرکت کننده در انتخابات خیلی ناچیز خواهد بود.
مردم شور و شوق دوره گذشته را برای حضور یافتن پای صندوق‏های رای ندارند که به هر قیمتی در انتخابات شرکت کنند.
اخیراً بی بی سی در تحقیقی مدعی شده است که ۷۰ درصد از خاک کشور در کنترول گروه طالبان قرار دارد.
در صورتی که مخالفان مسلح دولت در ۷۰ درصد از خاک کشور تسلط داشته باشند، باید گفت که ناامنی بزرگترین چالش برای انتخابات پیش رو خواهد بود. این اتفاق در انتخابات سال ۱۳۹۳ واقع شد.
سوال‏هایی در مورد امنیت انتخابات وجود دارد که حکومت و کمیسیون انتخابات بایستی به آن ها پاسخ ارائه نمایند.
گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی دو روز پیش حکومت را مخاطب قرار داد و گفت که حکومت مناطقی را به گونه عمدی ناامن می‏سازد تا مانع شرکت مردم در انتخابات شود.
در مدمت زمان باقی مانده، کمیسیون انتخابات از حکومت و نهاد‏های امنیتی و دفاعی کشور بخواهد که ساحات امن و ناامن را مشخص و روشن بسازد. کمیسیون انتخابات اعلام کرده که ناتو افغانستان را در تامین امنیت انتخابات پارلمانی کمک می‏کند. حکومت و نهاد‏های امنیتی هر گاه صحبت از امنیت انتخابات شده وعده سپرده‏اند که امنیت این روند را برقرار می‏کنند.
وزارت دفاع به رسانه‏ها گفته که برای تامین امنیت انتخابات این وزارت خانه عملیات‏هایی را به راه انداخته است. همین اکنون در بخش‏های محتلف کشور درگیری میان نیرو‏های امنیتی و مخالفان مسلح دولت جریان دارد.
به طور نمونه مخالفان مسلح در ولایت‏های سرپل، فاریاب، بغلان و جوزجان در شمال کشور حضور گسترده دارند. در چند ولسوالی ولایت بلخ نیز قضیه همین طور است.
کمیسیون انتخابات خیلی فوری باید با روسای نهاد‏های امنیتی و فرمانده نیرو‏های ناتو در مورد مسایل امنیتی انتخابات رای‏زنی کند.
کمیسیون انتخابات تا کنون اعلام نکرده است که کدام ساحات کشور ناامن است. کمیسیون باید این اطلاعات را داشته باشد که چند فیصد از خاک کشور ناامن است یا در کنترول مخالفان مسلح دولت قرار دارد.
متاسفانه تاکنون روی دیگر ابعاد انتخابات زیاد صحبت شده است و در این میان مسئله امنیت انتخابات به نوعی به حاشیه لغزیده است.
حاجی محمد محقق معاون دوم ریاست اجرایی که روی چگونگی انتخابات زیاد معترض است، گفته که در بیش از ۵۰ درصد از خاک کشور مخالفان مسلح دولت حضور دارد.
یک منبع سیاسی به خبرگزاری دید، خبر می‏دهد که با نزدیک شدن زمان انتخابات تحرکات و فعالیت طالبان افزایش خواهد یافت و این گروه سعی دارد که روند انتخابات را با چالش مواجه بسازد.
به نظر می‏رسد با سقوط شهر غزنی به دست طالبان و استعفای محمد حنیف اتمر مشاور پیشین شورای امنیت ملی کابینه امنیتی حکومت آشفته گردیده است.
نهاد‏های امنیتی کشور حتی قادر نیستند که امنیت پایتخت را تامین کنند.
به باور نویسده، مردم باید با خیال راحت در روز انتخابات شرکت و از حق رای شان استفاده کنند. در حال حاضر، مردم نگران به نظر می‏رسند. در بسیاری از روستا‏ها و ولسوالی‏های دور دست کشور خبری از حاکمیت حکومت نیست و در غیاب حکومت، مخالفان مسلح دولت حکمروایی دارد.
جلال فرامرز- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا