آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

انتخابات پارلمانی نباید قربانی انتخابات ریاست جمهوری شود

اگر نگرانی‌های موجود انتخابات پارلمانی در نظر گرفته نشود، این نگرانی‌ها در انتخابات ریاست جمهوری بیشتر خواهد شد و پیامد آن جای اتفاقات انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۳ را خواهد گرفت.



در این مسئله شکی وجود ندارد که انتخابات ریاست جمهوری به تناسب انتخابات پارلمانی از اهمیت بیشتری برخوردار است، اما نباید زمینه طوری فراهم شود که انتخابات پارلمانی قربانی انتخابات ریاست جمهوری شود.
ریاست جمهوری و ریاست اجرایی کشور همین دو روز قبل از کمیسیون انتخابات خواسته‌اند که زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۸ را به زودی اعلام کند.
درست است که در کنار برگزاری انتخابات ۲۸ میزان که قرار است انتخابات پارلمانی و ولسوالی‌ها برگزار شود، انتخابات ریاست جمهوری نیز برگزار شود، ولی انتظار می‌رود که حکومت وحدت ملی و کمیسیون انتخابات در حال حاضر تمام سعی و تلاش شان روی برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها متمرکز باشد.
اگر انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها به گونه شفاف برگزار شود، بدون شک که مردم را برای حضور گسترده در انتخابات ریاست جمهوری دور جدید ترغیب خواهد کرد.
متاسفانه برگزاری انتخابات پارلمانی برای حکومت افغانستان زیاد مهم نبوده است و اگر این طور بود؛ مجلس نماینده‌گان سه سال بیشتر از محدوده زمانی قانونی یک دور مجلس کار نمی‌کرد. بی‌تفاوتی دولت در قبال برگزاری انتخابات پارلمانی سبب شد تا نماینده‌گان مجلس نیز بی‌تفاوت باشند.
رییس جمهور غنی، مخالفان سیاسی او و کمیسیون انتخابات هنوز در موارد زیادی باهم اختلاف نظر و خواست‌های متضاد دارند.
حکومت در حالی تاکید روی مشخص شدن زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری می‌کند که روی برگزاری انتخابات پارلمانی، اجماع داخلی شکل نگرفته است. در حالی که شکل‌گیری یک اجماع داخلی می‌تواند زمینه برگزاری یک انتخابات شفاف را فراهم کند.
اکنون برخی از اعضای مجلس نماینده‌گان معترض‌اند که ریاست جمهوری با مطرح کردن انتخابات ریاست جمهوری؛ به نوعی می‌خواهد انتخابات پارلمانی را فدای سر انتخابات ریاست جمهوری کند.
ایجاب می‌کند که در گام نخست چالش‌های انتخابات پارلمانی حل شود. کمیسیون انتخابات اعلام کرده است که برای انتخابات ۲۸ میزان، ۹ میلیون نفر ثبت نام کرده است. اعلام این ارقام از سوی احزاب سیاسی با واکنش تندی مواجه شده است.
گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی و برخی از چهره‌های مطرح سیاسی گفته‌اند که آمار ۹ میلیون ثبت نام کننده دروغی بیش نیست و کمیسیون انتخابات دست به جعل کاری زده است.
چگونگی برگزاری انتخابات پارلمانی در غزنی هنوز روشن نشده است. هر چند کمیسیون انتخابات چندی پیش اعلام کرد که انتخابات در این ولایت به صورت حوزه‌ای برگزار خواهد شد.
تصمیم کمیسیون انتخابات در مورد انتخابات در غزنی با موجی از مخالفت‌ها همراه شد و با این وجود حرف قاطعی مطرح نشده است که انتخابات در غزنی چطور برگزار شود.
به علت ناامنی در بخش‌های مختف کشور، مردم موفق نشدند که برای شرکت در انتخابات پیش رو ثبت نام کنند. آمار بلند میزان ثبت نام کنندگان ولایات ناامن به نسبت ولایات امن نیز از مواردی است که باید یک طرفه شود.
بی‌باوری مردم و احزاب سیاسی به عملکرد کمیسیون انتخابات با گذشت زمان بیشتر می‌شود و در چنین وضعیتی به سود کشور نیست که حکومت عجله‌ای برای تعیین زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری داشته باشد.
پافشاری حکومت افغانستان این گمان را بیشتر تقویت می‌کند که بله برای ریاست جمهوری، برگزاری انتخابات مهم است حتی اگر به شکل ناقصی اجرا شود.
این روزها تمامی جناح‌های انتخاباتی کشور کل حرف و حدیث شان روی انتخابات ریاست جمهوری است.
از جانب دیگر از دید ظرفیتی، کمیسیون انتخابات قادر نخواهد بود که برای انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات پارلمانی هم زمان دو برنامه جداگانه طرح کند.
اگر نگرانی‌های موجود انتخابات پارلمانی در نظر گرفته نشود، این نگرانی‌ها در انتخابات ریاست جمهوری بیشتر خواهد شد و پیامد آن جای اتفاقات انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۳ را خواهد گرفت. کمیسیون انتخابات و حکومت باید به اعتراضاتی که بر آن‌ها وارد است، پاسخگو باشند که در غیر آن برگزاری انتخابات، عوض خلق یک فرصت، به یک بحران مبدل خواهد شد.
انتخابات پارلمانی سال ۱۳۸۹ نیز جنجالی شده بود که در نتیجه تلاش‌های داخلی به گونه‌ای حل شد و برای جلوگیری از بحران مجدد، رهبران حکومت و سیاسیون باید دست به کار شوند.
از تاکید جامعه جهانی بر می‌آید که برای آن‌ها نیز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اولویت دارد. براساس فیصله کمیسیون انتخابات و ریاست جمهوری، این ۹ میلیونی که برای انتخابات ۲۸ میزن ثبت نام کرده‌اند، در انتخابات ریاست جمهوری هم می‌باید رای بدهند.

با این همه، به نظر می‌آید که ریاست جمهوری با مطرح ساختن بحث انتخابات ریاست جمهوری تلاش دارد جناح‌های انتخاباتی را درگیر گفتمان انتخابات ریاست جمهوری بسازد تا مواردی که روی آن اختلاف نظر وجود دارد، در بحث انتخابات ریاست جمهوری به فراموشی سپرده شود.
اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا