آخرین اخبارافغانستانفناوری و اطلاعات

انترنت در کشور «ارزان‌تر و پرسرعت‌« می‌شود

وزارت مخابرات اعلام کرده که با امضای قرارداد خریداری انترنت با پهنای باند (بندویت) ۲۰ گیگابیت ( GB) برثانیه از کشور قرقیزستان بهای انترنت در کشور کاهش خواهد یافت و سرعت آن نیز بیشتر خواهد شد.


به گفته مسئولان وزارت مخابرات، اکنون انترنت بیشتر از طریق پاکستان تامین می‌شود که کابل خواستار کاهش این وابستگی است.

به گزارش خبرگزاری دید، انترنت در حال حاضر با پهنای باند مجموعی ۴۰ گیگابیت بر ثانیه از کشورهای پاکستان، ایران، ترکمنستان، تاجیکستان و ازبیکستان وارد می‌کند. اما بهای انترنت در افغانستان، نسبت به برخی کشورهای منطقه ۳۰ برابر بیشتر است.

زمریالی وفا، رییس اتحادیه خدمات انترنت گفته است که دلیل قیمت بودن انترنت این است که افغانستان از جمله کشورهای محصور در خشکی است و به دریا و کابل‌های دریایی راه ندارد.

او گفت که اکنون به قشر سوم انترنت دست‌رسی داریم و ما تلاش دارد تا به قشر دوم دسترسی پیدا کند تا هم سرعت انترنت بهبود یابد و هم قیمت آن کاهش یابد.

کیفیت پایین و قیمت بالای انترنت به چالشی اساسی برای کاربران انترنت در کشور مبدل شده است.

اجمل عیان، رییس شرکت دولتی افغان تلیکام می‌گوید، با وصل‌شدن کشور به شبکه انترنتی قرقیزستان، اتکای افغانستان به پاکستان کمتر می‌شود.

او گفت که در گذشته نیز ما از قرقیزستان انترنت وارد می‌کردیم ولی اکنون این واردات به میزان پهنای باند ۲۰ گیگ افزایش یافته که دوبرابر میزان قبلی است.

بربنیاد آمار وزارت مخابرات کشور شمار کاربران انترنت در این کشور به چهار میلیون نفر ‌رسیده ‌است.

گفتنی است که این وزارت برنامه دارد که تا ۵ سال آینده شمار مشترکین انترنت را به ۱۵ میلیون نفر افزایش دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا