آخرین اخباراجتماعتحلیلسیاست

انتظار مردم از کمیسیون انتخابات چیست؟

مردمی که در دوره گذشته انتخابات پارلمانی حامی نمایندگان فعلی مجلس بودند، اکنون از کمیسیون انتخابات انتظار دارند که بسیاری از وکلای فعلی می‌بایست حذف شوند. زیرا به باور مردم بسیاری از نمایندگان فعلی که در انتخابات پیش رو نیز برای راه یافتن به شورای ملی ثبت نام کرده‌اند تجارت غیر قانونی دارند و حتی متهم به قتل و توزیع سلاح نیز هستند.


کمیسیون انتخابات اعلام کرده است که روند بررسی اسناد نامزدان انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها را رسماً آغاز کرده و فهرست ابتدایی آن را در ۷ سرطان منتشر خواهد کرد. در آستانه این اقدام مردم افغانستان به عنوان رای دهنده، انتظاراتی دارند که در این نوشته مطرح خواهد شد.
کارکرد مجلس نمایندگان مثل روز برای مردم افغانستان روشن است که فاقد دستاورد بوده. از وظایف عمده مجلس نمایندگان نظارت از عمل‌کرد حکومت مرکزی و تصویب و رد قوانین است. نظر به اعتراضات مردم دیده می‌شود که نمایندگان مردم در مجلس نمایندگان موفق نشده‌اند به توقع مردم رسیده‌گی کنند و از عملکرد ریاست جمهوری نظارت داشته باشند.
چنانچه تجربه شده و مردم می‌گویند، نشان می‌دهد که مجلس نمایندگان کارایی لازم را نداشته‌اند و حتی به جای نظارت از چگونگی کار حکومت با ریاست جمهوری در بسیاری از موارد غیر قانونی همکاری و هم‌سویی داشته‌اند.
بربنیاد گزارش‌ها، اعضای مجلس نمایندگان برای رد و تایید وزیران کابینه رشوه دریافت کردند و درعین حال بسیاری از اعضای فعلی مجلس که تاجر نیز هستند، مصروف تجارت‌های غیر قانونی و مافیایی هستند.
در کل می‌توان گفت، ده‌ها مورد وجود دارد که مجلس نمایندگان در چند سال از فعالیتش کارایی موثر نداشته است و این مسئله سبب شده است که مردم افغانستان در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها که قرار است در ۲۸ میزان سال روان برگزار شود، نسبت به روند انتخابات و انتخاب شان تجدید نظر کنند.
مردمی که در دوره گذشته انتخابات پارلمانی حامی نمایندگان فعلی مجلس بودند، اکنون از کمیسیون انتخابات انتظار دارند که بسیاری از وکلای فعلی می‌بایست حذف شوند. زیرا به باور مردم بسیاری از نمایندگان فعلی که در انتخابات پیش رو نیز برای راه یافتن به شورا ملی ثبت نام کرده‌اند تجارت غیر قانونی دارند و حتی متهم به قتل و توزیع سلاح نیز هستند.
از چندی بدین‌سو کاربران صفحات فیسبوک می‌نویسند که فلان نامزدان انتخابات پیش رو به علت توزیع سلاح و داشتن گروه‌های مسلح غیر مسئول از لیست نامزدان انتخابات از سوی کمیسیون حذف شده‌اند. هر چند کمیسیون انتخابات تاکنون اعلام نکرده که چه شمار از نامزدان با این دلایل از لیست نامزدان انتخابات حذف شده‌اند ولی نشر چنین خبرهایی می‌گوید که احتمال دارد شماری از نمایندگان فعلی مجلس که در انتخابات پیش رو نیز کاندیدا هستند، حذف خواهند شد.
برای خاص و عام در افغانستان معلوم است که بسیاری از نمایندگان مجلس در این چند سال مصروف زد و بندهای شخصی شان بوده و کمتر به وظایف حقوقی خود عمل کرده‌اند.
شکی وجود ندارد که مردم افغانستان با تجربه هر دوره از انتخابات اندکی پخته‌تر می‌شوند و نگاه شان نسبت به پروسه انتخابات و این که به چه کسانی رای بدهند، دقت بیشتری خواهند کرد و این مسئله برای حیات سیاسی کشور فراوان خوشایند است.
هر چند بسیاری از نامزدان انتخابات پیش رو که در طول چند سال فعالیت مجلس با حکومت، سفارت‌خانه‌ها و برخی از وزیران کابینه ساخت و سازی داشته‌اند، اما خوب کمیسیون انتخابات می‌بایست مستقلانه عمل کند و اسناد این نامزدان انتخابات پارلمانی را به گونه جدی و بی‌طرف بررسی کند.
اگر اسناد نامزدان از سوی کمیسیون انتخابات به شکل جدی بررسی شود، می‌توان گفت که بسیاری از نامزدان از فهرست نامزدان انتخابات پیش حذف خواهند شد و این موضوع سبب خواهد شد پارلمانی که در آینده شکل می‌گیرد به نسبت پارلمانی فعلی سالم‌تر باشد.
فعالیت‌های غیر قانونی بسیاری از اعضای مجلس نمایندگان برای حکومت و کمیسیون انتخابات پوشیده نیست و اگر کمیسیون انتخابات صادقانه اسناد آن‌ها را بررسی کند و تن به مداخله ریاست جمهوری ندهد، به قول معروف سره از ناسره جدا خواهد شد.
اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا