آخرین اخباراسلایدشوافغانستانجنگجهانخبر های مهم

اوباما: ترامپ و بایدن وارثان جنگ شکست‌خورده‌ی آمریکا در افغانستان است

خبرگزاری دید: اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا گفته است؛ ترامپ و بایدن، رییس جمهوران ایالات متحده وارثان جنگ‌های شکست‌‌خورده آمریکا در افغانستان و عراق بوده‌اند و نتوانسته‌اند که روایت‌ “ایجاد دموکراسی” جورج دبلیو بوش را در این دو کشور به سرانجام برسانند.

روزنامه‌ی امریکایی نوشته است، که امضای توافق با طا-لبان به حدی “کوته‌فکرانه” بود که حتی وزیر خارجه وقت آمریکا نیز آن را امضا نکرد و مسئولیت آن را به دوش فرستاده ی ویژه امریکا برای افغانستان انداخت.

به نقل از اسپوتنیک دهیل در یک تحلیل تازه نوشته است : اقدامات دولت دونالد ترامپ برای امضای توافق با طا-لبان، این شکست را در افغانستان “شدت” بخشید.

بر بنیاد این تحلیل، در این توافق‌نامه مشخص شده بود که ایالات متحده در جریان ۱۴ ماه از افغانستان بیرون می‌شود و طالبان امنیت را تامین می‌کنند. هم‌چنین در بخش دیگری از این توافق‌نامه آمریکا با طا-لبان آمده است، که طا-لبان و دولت افغانستان درباره ای شرایط آینده در کشور، مذاکره خواهند کرد.

اما دهیل در این تحلیل گفته است، که امضای توافق با طا-لبان به حدی “کوته‌فکرانه” بود که مایک پمپیو، وزیر خارجه وقت نیز آن را امضا نکرد و مسئولیت آن را به زلمی خلیل‌زاد واگذار کرد.

این در حالی است که توافق نامه دوحه بدون مد نظر داشت مردم افغانستان امضا شد . این توافق باعث گردید حکومت قبلی سقوط کند و امریکا با برجای نهادن تجهیزات نظامی بیشماری به طا-لبان خروج مفتضحانه ای را از افغانستان داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا