آخرین اخبارافغانستانسیاستمصاحبه

اوریا: اشرف غنی ناسیونالیست و ضعیف است

در خصوص آقای غنی گفته بودم اگر او برنده شود کشور به سمت بحران‏های کلان خواهد رفت و مردم افغانستان شاهد فاجعه خواهد بود و چنین نیز شد. سرانجام و از طرف دیگر غنی از دید شخصیتی هم آدم ناتوان و ضعیف است.


پس از بالا گرفتن تنش‌ها میان ارگ، جمعیت اسلامی و ولایت بلخ گمانه‌زنی‌های زیادی مبنی بر این که ادامه این تنش‌ها به کجا خواهد کشید و همچنان ادامه روندی که از سوی مخالفان سیاسی آقای غنی و تیم حاکم « انحصار قدرت » نامیده می‌شود تا کجا گسترش خواهد یافت، مطرح شد.
به خاطر روشن شدن این موضوع و اینکه در تنش‌های موجود برنده کی است بر آن شدیم تا مصاحبه‌ای داشته باشیم تا یکی از آگاهان سیاسی و پرسش‌هایی را در این مورد مطرح ساخته‌ایم که اینک در اختیار شما خوانندگان گرامی قرار می‌دهیم.
——————————-
خبرگزاری دید: آیا مردم در انتخابات ریاست‏ جمهوری در انتخاب شان دچار اشتباه شدند؟
فضل‏‌الرحمن اوریا: خدمت شما باید عرض کنم که محمد اشرف غنی رییس‏ جمهور نیست و ما رییس‏ جمهور نداریم. غنی چون در افغانستان ریشه نداشت در انتخابات ریاست‏ جمهوری گذشته دست به تقلبات سازمان یافته زد و نتیجه با پادرمیانی جامعه جهانی و امریکا، حکومت وحدت ملی بین دوتیم انتخاباتی اصلاحات همگرایی و تحول و تداوم شکل گرفت.
خبرگزاری دید: پس موقف اشرف غنی در حکومت فعلی چیست؟
فضل‏‌الرحمن اوریا: برای همه روشن است که حکومت وحدت ملی یک حکومت فاقد مشروعیت سیاسی و حقوقی است و شخص آقای غنی بر بنیاد یک توافق‌نامه سیاسی روی‏کار آمده است و او هیچ‏‌گاه نمی‏تواند مدعی شود که رییس ‏جمهور جمهوری اسلامی افغانستان است.
خبرگزاری دید: شما چه شناختی دارید که می‏گوید غنی نمی‏تواند به درستی حکومت کند؟
فضل‏‏‌الرحمن اوریا: غنی یک قوم پرست است با آن‌که در غرب تحصیل کرده باشد. من در شب و روزی که نامزدان انتخابات ریاست‏ جمهوری اعلام شده بود، در خصوص آقای غنی گفته بودم اگر او برنده شود کشور به سمت بحران‏های کلان خواهد رفت و مردم افغانستان شاهد فاجعه خواهد بود و چنین نیز شد. سرانجام و از طرف دیگر غنی از دید شخصیتی هم آدم ناتوان و ضعیف است.
خبرگزاری دید: این روز‏ها به گونه گسترده از عبدالله انتقاد می‌‏شود ریشه این انتقاد‏ها در کجاست؟
فضل‏‏‌الرحمن اوریا داکتر عبدالله نتوانست از تیم اصلاحات و همگرایی نمایندگی کند و از توافقنامه حکومت وحدت ملی میان خودش و غنی حمایت کند. عبدالله شخص ناتوان، بی‌مایه و کسی است که نزدیکان و همسنگران خودش را از پشت خنجر زده است و به قول استاد عطا محمد نور مار آستین است.
خبرگزاری دید: آیا عبدالله در انتخابات ریاست‏ جمهوری آینده نماینده جمعیت و یک ایتلاف خواهد بود؟
فضل‏‏‌الرحمن اوریا عبدلله دیگر در میان مردم افغانستان و سران مجاهدین جایگاهی نخواهد داشت و به باور کامل می‌‏گویم که عبدالله این روز در منزوی‌ترین روز‏های زندگی‌‏اش به سر می‏‌برد.
خبرگزاری دید: چرا عبدلله نتوانست به امیتازات یک طرف حکومت رسیده‌‏گی کند؟
فضل‏‏‌الرحمن اوریا عبدالله نتوانست به حق مسلم خودش دست پیدا کند. او همواره در صحبت با رسانه‌‏ها از غنی شکایت کرد در حالی که می‏‌توانست حق‏اش را حتی به زور بگیرد از اشرف غنی.
خبرگزاری دید: می‏‌گویند غنی قوم‌گرا است وبه سود یک قوم خاص که پشتون‌‏ها باشد گام برمی‌‏دارد تبصره شما چیست؟
فضل‏‏‌الرحمن اوریا: چنین چیزی نیست و پیشتر هم برای تان گفتم که غنی از هیچ‌آدرس در افغانستان نمی‌‏تواند نمایندگی کند و حتی پشتون‌‏ها از وی راضی نیست و اشرف غنی خانواده گرایی دارد تا قوم گرایی.
خبرگزاری دید: تنش میان بلخ و ارگ به اوج خود رسیده است به باور شما برنده کیست؟
فضل‏‏‌الرحمن اوریا: اول اینکه اشرف غنی رییس‏ جمهور نیست و صلاحیت برکناری والی بلخ را ندارد و از طرف دیگر در بخشی از توافقنامه حکومت وحدت ملی ‏آمده است که استاد عطا محمد نور والی ولایت بلخ است و در پاسخ به پرسش تان می‏‌گویم که در این تقابل سیاسی شخص استاد عطا محمد نور برنده است.
خبرگزاری دید: تامین امنیت در شمال کشور چه ارتباطی با آقای نور دارد؟
فضل‏‏‌الرحمن اوریا: شک نکنید که حضور استاد عطا محمد نور در بلخ و شمال مانع کلان برای گروه‏‌های تروریستی می‌باشد و جدا از مسایل امنیتی، آقای نور در بلخ خدمات خوبی را برای مردم این ولایت انجام اداه است.
خبرگزاری دید: از دید شما استاد عطا چه ویژه‏گی‌‏هایی دارد؟
فضل‏‏‌الرحمن اوریا: استاد عطا محمد نور برای تامین عدالت اجتماعی و سیاسی فریاد سر داده است و تا زمانی که مردم به حقوق شان دست پیدا نکنند، ساکت و بی‌تفاوت نخواهد ماند و روی همین دلیل این روزها مردم در بخش‌های مختلف کشور از وی حمایت می‌کنند.
خبرگزاری دید: ممنونم آقای اوریا که فرصت تان را در اختیار ما قرار دادید.
فضل‏‏‌الرحمن اوریا: از تلاش شخص شما و خبرگزاری محترم تان سپاسگزارم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا