آخرین اخباراسلایدشوجهانگزارش

اولین توییت ترامپ در ۲۰۱۸: ۳۳ میلیارد دالر کمک به پاکستان احمقانه بود

دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا در اولین توییت سال نو خود به شدت به پاکستان تاخت و کمک‌های ۳۳ میلیاردی کشور را به اسلام‌آباد، احمقانه خواند که واکنش تند پاکستان را در پی داشت.
در همین حال حامد کرزی رییس جمهوری پیشین کشور نیز، از موضع ترامپ در برابر پاکستان در پیامی توییتری حمایت کرده است.
به گزارش خبرگزاری دید، دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا در اولین توییت سال‌ نو خود، پاکستان را نسبت به پناه‌دادن تروریستان در خاک این کشور با وجود دریافت کمک‌های ایالات متحده، شدیداً مورد انتقاد قرار داد.
ترامپ در صفحه توییتر خود نوشته است:« ایالات متحده طی ۱۵ سال گذشته، بیش از ۳۳ میلیارد دالر به پاکستان کمک کرده است و در مقابل، آن‌ها چیزی جز دروغ و فریب نداده‌اند و فکر می‌کنند رهبران ما احمق هستند. آن‌ها با کمی کمک، پناهگاه امن را برای تروریست‌هایی که ما در افغانستان شکار می‌کنیم، فراهم می‌سازند. از این بیشتر نه!»
ساعاتی بعد، یک مقام ارشد دولت ترامپ به «PTI» گفته است:« ایالات متحده قصد ندارد ۲۵۵ میلیون دالر کمک مالی سال ۲۰۱۶ را به پاکستان بدهد.»
در همین حال، حامد کرزی رییس ‌جمهور سابق کشور این عمل ترامپ را در مقابل پاکستان ستوده است.
آقای کرزی گفته است:« من از اظهارات واضح رییس‌ جمهور ترامپ قدردانی می‌کنم و پیشنهاد می‌کنم یک ایتلاف مشترک منطقه‌ای برای فشار دادن پاکستان تشکیل شود تا صلح نه تنها در افغانستان، بلکه در کل منطقه تامین شود.»

از طرفی هم، خواجه محمد آصف وزیر امور خارجه پاکستان گفته است که دولت وی آماده پاسخی است که «جهان را به حقیقت نزدیک سازد».
خرم دستگیر خان وزیر دفاع پاکستان گفته است که ایالات متحده، ارتباطات زمینی و هوایی، پایگاه‌های نظامی و همکاری‌های اطلاعاتی پاکستان را طی ۱۶ سال برای نابودی القاعده به طور رایگان دریافت کرده، اما در عوض هیچ‌چیز جز پرخاش و بی‌اعتمادی به ما نداده است.»
در همین حال، روزنامه «داون» پاکستان گزارش داده است که وزارت خارجه پاکستان سفیر امریکا را فراخوانده، اما از جزئیات آن چیزی در دست نیست.
این در حالی است که «وی‌ویک کتجو» سفیر سابق هند در افغانستان به شبکه NDTV گفته است:« کاهش کمک‌های امریکا به پاکستان جهت نابودی تروریزم کافی نخواهد بود و اگر ترامپ می‌خواهد پاکستان را به زانو در‌آورد، باید فشار بیشتری اعمال کند.»
گفتنی است که روابط امریکا و پاکستان، پس از اعلام راهبرد جدید آقای ترامپ در مورد افغانستان و جنوب آسیا که در آن پاکستان به حمایت از تروریزم متهم شده بود، به تیرگی گرایید.
گزارنده: سید طاهر مجاب
منابع: رسانه های انگلیسی زبان

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا