آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

اول با پاکستان صلح کنیم

هر چند طی یک سال اخیر رفت و آمدها میان مقامات ارشد حکومت افغانستان و پاکستان زیاد تجربه شده است، ولی هیچ کدام از این رفت و آمدها تاکنون به وضعیت
آشفته کشور کمک نکرده است



پاکستان در همسایه‌گی افغانستان از بزرگترین حامیان هراس‌افکنی در سطح منطقه است و در این مورد شکی وجود ندارد. مقامات ارشد ایالات متحده امریکا بارها به این موضوع اعتراف کرده‌اند.
به تازه‌گی سفیر امریکا در کابل گفته است تا زمانی که اسلام‌آباد به روند حمایت از طالبان و هراس‌افکنان ادامه بدهد، طالبان حاضر نخواهند شد که با حکومت افغانستان مذاکره و گفت‌وگو کنند تا قصه جنگ چندین ساله افغانستان پایان پیدا کند.
روایت چندگانه امریکا در قبال پاکستان برای مردم افغانستان بسیار پرسش برانگیز است. یک روز سخن از تهدید و روز دیگر لب به شکایت از پاکستان.
روایت چندگانه واشنگتن نشان می‌دهد که امریکایی‌ها با پاکستان برخورد جدی ندارد و به نوعی می‌شود گفت که روز گذرانی دارند تا اقدام جدی و موثر.
حکومت افغانستان به رهبری محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور در یک سال اخیر در تلاش است تا با طالبان مذاکره و در نهایت صلح کند. در حال حاضر حکومت و تمامی آدرس‌ها در افغانستان به شمول عالمان دین از مخالفان مسلح دولت می‌خواهند که با مردم و حکومت افغانستان صلح کنند.
در تازه‌ترین مورد ریاست جمهوری به طالبان پیشنهاد آتش‌بس داد و طالبان نیز پذیرقتند که در سه روز عید با حکومت صلح کنند که کردند. در این ایام که مردم افغانستان و طالبان در آتش‌بس حضور داشتند، مردم افغانستان امیدوار شدند که صلح دایمی و سرتاسری نزدیک شدند که این طور نشد و طالبان یک بار دیگر چهره اصلی شان را که همان جنگ و جنایت است، نشان دادند.
رییس جمهور غنی به طالبان پیشنهاد تمدید دوره آتش‌بس را داد و طالبان خیلی فوری واکنش نشان دادند و گفتند که با حکومت افغانستان صلح نمی‌کنند، زیرا کابل استقلالیت سیاسی ندارد.
اما شخص رییس جمهور غنی یک موضوع را یا نادیده می‌گیرد یا واقعاً غافل است. پاکستان در امر حمایت و پناه دادن به شبکه‌های تروریستی و هراس‌افکنی شهرت جهانی دارد و حکومت افغانستان در گام نخست می‌بایست با حامیان طالبان مذاکره و صلح کند تا گروه طالبان که زیر دست اسلام‌آباد کار می‌کند.
هر چند طی یک سال اخیر رفت و آمدها میان مقامات ارشد حکومت افغانستان و پاکستان زیاد تجربه شده است، ولی هیچ کدام از این رفت و آمدها تاکنون به وضعیت آشفته کشور کمک نکرده است. دو هفته پیش وقتی رییس ارتش پاکستان به دعوت اشرف غنی به کابل آمد در دیدار با داکتر عبدالله و اشرف غنی گفت تکرار سیاست‌های اشتباه برای هر دو کشور مفید نیست و باید ادامه پیدا نکند.
براساس گزارش‌ها، همین اکنون اعضای ارشد طالبان در پاکستان زیست دارند و برای انجام حملات هراس‌افکنی در خاک افغانستان برنامه‌ریزی می‌کنند. خاستگاه اصلی طالبان در منطقه اسلام‌آباد است و حکومت افغانستان و ایالات متحده باید هرچه سریع‌تر با پاکستانی‌ها برای پایان جنگ جاری در کشور رای زنی کنند.
حکومت افغانستان و امریکایی‌ها اگر گاهی سخن از صلح و پایان جنگ در افغانستان می‌زنند، لازم است تا تررویستی پروری پاکستان را فراموش نکنند.
امریکایی‌ها یک بار دیگر ایران و روسیه را متهم به حمایت از طالبان در خاک افغانستان ساخته است. این‌که ایران و روسیه چطور و چرا و … از طالبان حمایت می‌کنند، باشد سر جای خودش. انتظار می رود که امریکا با بزرگترین دشمن ثبات افغانستان که اسلام‌آباد است، بر خورد موثر داشته باشد.
اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا