آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاست

داوودزی:

اگر حکومت از مداخله در کار کمیسیون دست نکشد، با واکنش تند مردم مواجه می‌شود!


عمر داوودزی وزیر داخله پیشین و یکی از سیاست‌مداران کشور، در پُستی نسبت به آنچه «زمینه‌سازی برای یک انتخابات پر از تقلب» خوانده است، واکنش نشان داده و از جامعه جهانی، سفارت‌های کشورهای کمک کننده به افغانستان، یوناما و سیاسیون کشور خواسته است که با اقدامات جدی، به بی‌نظمی‌ها در کمیسیون انتخابات پایان دهند.

به گزارش خبرگزاری دید، آقای داوودزی نوشته است: در این اواخر، رییس جمهور با اشتراک کمیشنران کمیسیون مستقل انتخابات، سفیران دست چین شده، نماینده سازمان ملل متحد و اعضای ارشد کابینه به استثنای سیاسیون خارج از دولت نشست‌های هفته‌وار برگزار می‌نماید. در این نشست‌ها رییس جمهور در جایگاه رییس اجرایی کمیسیون مستقل انتخابات ظاهر می‌شود و در مورد وظایفی که باید انجام شوند صحبت می‌کند و با خوی و خصلت منحصر به فرد خود برای کمیشنران دستور می‌دهد.

آقای داوودزی تصریح کرده است: در یکی از نشست‌های اخیر، وی بالای کمیسیون مستقل انتخابات فشار وارد کرده است تا در پروسه تغییرات وارد نمایند و برچسب (استیکر) را در کاپی تذکره نصب نمایند. اقدامی که تعداد زیادی مردم به شمول چهار تن از اعضای کمیسیون مستقل انتخابات باور دارند، میزان تقلب را افزایش می‌دهد. برخی از اشتراک کننده‌های نشست اخیر هفته‌وار تایید کردند که رییس جمهور غنی خطاب به کمیشنران هشدار داده است که یا این دستور را قبول کنند یا استعفا بدهند و خطاب به کمیشنران گفته است که شما انتصاب شده‌اید نه انتخاب.

داوودزی در باب مشکلات داخلی کمیسیون انتخابات نیز اظهاراتی کرده و گفته است که« کمیسیون مستقل انتخابات نیز با مشکلات ویژه خودش دست و پنجه نرم می‌کند و از رهبری بی‌کفایت شدیداً رنج می‌برد. رییس کمیسیون آقای صیاد که یک استاد شرعیات است، از وظایف خود فهم چندانی ندارد و در وی میلی برای آموختن نیز دیده نمی‌شود. با وجود این‌که بارها وعده داده بود که هیچ گونه مداخله در امور کمیسیون مورد قبول وی قرار نخواهد گرفت مگر حالا یکی از سه کمیشنرانی است که مداخله رییس جمهور را با جبین گشاده پذیرفته‌اند.

وزیر داخله پیشین همچنان روی بی‌نظمی‌های کمیسیون انتخابات تکیه کرده و تاکید می‌کند که این وضعیت در واقع زمینه‌سازی برای تقلب در انتخابات آینده پارلمانی در کشور است.

آقای داووزی گفته است: بی‌نظمی‌های دیگر در کمیسیون مستقل انتخابات زیاد است. این کمیسیون ادعا می‌کند که در جریان شش هفتۀ گذشته ۱.۸ ملیون رای دهنده را ثبت نام نموده است، اما تا هنوز حتا معلومات یک تن این ثبت نام شده‌ها وارد بانک معلوماتی (دیتابیس) نگردیده است. این مسئله گمانه‌هایی را به وجود آورده است مبنی بر اینکه زمینه برای یک انتخابات پر از تقلب دیگر فراهم گردیده است.

او هشدار داده است که اگر حکومت به خواسته‌های مردم مبنی بر برگزاری انتخابات به موقع و عاری از تقلب و همچنان پایان مداخله در کار کمیسیون انتخابات توجه نکند، صبر مردم به سر آمده و برای تغییر حکومت دست به کار خواهند شد.

 

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا