آخرین اخباراجتماعافغانستانسیاستگزارش

باشنده‌گان بلخ: کمیسیون انتخابات نباید تسلیم فشارهای سیاسی شود

باشنده‌گان بلخ تاکید می‌کنند که کمیسیون انتخابات و کمیسیون سمع شکایات انتخاباتی به طور باید وشاید اسناد نامزدان بلخ را بررسی کنند و آن‌هایی که گفته می‌شود سلاح توزیع کرده‌اند، اجازه ندهند که در لیست نهایی دیده شوند



در آستانه برگزاری انتخابات ۲۸ میزان که قرار است انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها برگزار شود، باشندگان بلخ از کمیسیون انتخابات ‌می‌خواهند که در بررسی اسناد نامزدان انتخابات پارلمانی بلخ و انتشار لیست نهایی نامزدان، زیر هیچ نوع فشار سیاسی قرار نگیرد.
چندی پیش لیست ابتدایی نامزدان انتخابات پارلمانی بلخ منشتر شد که در آن ۹۰ تن به شمول ۲۰ زن دیده می‌شود.
کمیسیون انتخابات اعلام کرده است، به زودی لیست نهایی نامزدان انتخابات پارلمارنی و شوراهای ولسوالی‌ها را همگانی خواهد کرد.
بربنیاد گزارش‌ها، همین اکنون کمیسیون انتخابات و کمیسیون سمع شکایات انتخاباتی به گونه دقیق اسناد و شکایاَت انتخاباتی نامزدان انتخابات پارلمانی را بررسی می‌کنند.
یک منبع به خبرگزاری دید خبر داده است که کمیسیون سمع شکایات در مورد ۲۲ نامزد انتخابات پارلمانی بلخ از ریاست امنیت ملی بلخ اطلاعات خواسته است.
گفته می‌شود که این ۲۲ نامزد به شماری به گونه غیر قانونی سلاح توزیع کرده‌اند.
در انتخابات پارلمانی دور گذشته، کمیسیون انتخابات از شماری از نامزدان انتخابات مجلس نماینده‌گان که از جمله متهم قتل بودند رشوه گرفت و درعین حال در برابر فشار های سیاسی نتوانست مقاومت کند.
با این همه، باشنده‌گان بلخ تاکید می‌کنند که کمیسیون انتخابات و کمیسیون سمع شکایات انتخاباتی به طور باید وشاید اسناد نامزدان بلخ را بررسی کنند و آن‌هایی که گفته می‌شود سلاح توزیع کرده‌اند، اجازه ندهند که در لیست نهایی دیده شوند.
فریده تنها دانشجوی دانشکده اقتصاد دانشگاه بلخ می‌گوید که اگر نهاد‌های انتخاباتی در این مرحله حساس که لیست نهایی نامزدان انتخابات پارلمانی منتشر می‌شود، به گونه مستقلانه عمل نکنند، مردم اعتماد شان را از کمیسیون انتخابات و کمیسیون سمع شکایات انتخاباتی از دست خواهند داد.
موسی رسول که راننده تکسی است می‌گوید، اگر کمیسیون سمع شکایات انتخاباتی اسناد نامزدان انتخابات پارلمانی بلخ را به گونه بی‌طرف بررسی کند و مانع کسانی که فعالیت‌های غیر قانونی دارند شود، پارلمان جدید می‌تواند کارکرد تاثیر گذار داشته باشد و در غیر آن پارلمان فعلی یک بار دیگر شکل خواهد گرد.
سید یحیی نادری آموزگار در بلخ در صحبت با خبرگزاری دید اضافه می‌نماید که نهادهای انتخاباتی از جمله کمیسیون سمع شکایات انتخاباتی نامزدانی را در لیست نهایی درج کند که باشنده‌گان بلخ از آن‌ها شکایت نداشته باشند و در ادامه بیان می‌دارد در صورتی که شکایت وجود داشته باشد که دارد، می‌بایست جدی بررسی کنند.
قابل ذکر است که چندی پیش کمیسیون سمع شکایات انتخاباتی و دادستانی کل کشور یک تفاهم‌نامه امضا کرد و بربنیاد آن کمیسیون سمع شکایات، دوسیه شکایت‌های انتخاباتی نامزدان انتخابات پیش رو را به داستانی می‌فرستد و در آن جا به صورت شفاف بررسی خواهد شد.
اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا