آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

با این اوضاع برگزاری انتخابات محال است

به باور نویسنده تا زمانی که اختلافات موجوده از میان برداشته نشود، بعید به نظر می‌آید که مردم شاهد برگزاری انتخابات در زمان معین آن باشند.


هر چند جدول زمانی کمیسیون انتخابات می‌گوید که قراراست انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی در ۲۸ میزان سال روان برگزار می‌شود، اما از آشفته‌گی‌های سیاسی و امنیتی در کشور بر می‌آید که ممکن است انتخابات آینده با تاخیر برگزار شود. در کنار انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌، قرار است در اول جوزای سال آینده انتخابات ریاست جمهوری نیز برگزار شود.
بسیاری از نامزدان انتخابات پارلمانی که نام شان در فهرست نهایی نیز موجود است، نگرانند که مبادا انتخابات با تاخیر برگزار شود.
از جانبی احزاب سیاسی تاکید کرده است در صورتی که حکومت و کمیسیون انتخابات به خواست آن‌ها توجه نکند، آن‌ها مانع برگزاری انتخابات خواهند شد و روی گزینه حکومت موقت فکر می‌کنند.
در واقع اسباب این که انتخابات با تاخیر برگزار شود کاملاً فراهم است. قرار است در کنار انتخابات پارلمانی، انتخابات شوراهای ولسوالی برای نخستین‌بار تجربه شود. به علت حضور کم‌رنگ زنان به عنوان نامزد انتخابات شوراهای ولسوالی، ممکن است با چهار ماه تاخیر برگزار شود. حرف کمیسیون انتخابات همین است. بحث چگونگی انتخابات پارلمانی در غزنی این روزها از زبان افتاده است و به نظر می‌رسد که کمیسیون انتخابات برای این ولایت یک طرح جداگانه خواهد ریخت.
برگزاری انتخابات غزنی به یک جنجال کلان انتخاباتی مبدل شد.
تفاوت دیدگاه‌ها میان ریاست جمهوری و احزاب سیاسی در مورد انتخابات، برگزاری آن را در ۲۸ میزان تهدید می‌کند. نیروهای سیاسی مخالف ارگ، حکومت را متهم به دخالت در امور کاری کمیسیون انتخابات می‌سازند و درعین حال، معترض‌اند که کمیسیون انتخابات مستقل نیست و تحت هدایت ریاست جمهوری گام بر می‌دارد.
به باور نویسنده تا زمانی که اختلافات موجوده از میان برداشته نشود، بعید به نظر می‌آید که مردم شاهد برگزاری انتخابات در زمان معین آن باشند. برگزاری انتخابات شوراهای ولسوالی و پارلمانی در غزنی در دو برنامه جداگانه خیلی دشوار به نظر می‌آید و از توان کمیسیون انتخابات بیرون خواهد بود.
نامزدانی که از لیست نهایی انتخابات پارلمانی حذف شده‌اند، این روزها علیه حکومت و کمیسیون انتخابات شاکی‌اند و می‌گویند حکومت در همکاری کمیسیون انتخابات با آن‌ها بر خورد سیاسی کرده است. شماری از این نامزدان حذف شده روز گذشته به رسم اعتراض در کمیسیون انتخابات را در پایتخت مسدود کردند.
چاپ ۱۸ میلیون استیکر، ۹ میلیون ثبت نام کننده، توزیع شناسنامه جعلی، آمار بلند ثبت نام کننده‌گان ولایات ناامن به نسبت ولایات امن و مستقل نبودن کمیسیون انتخابات محل منازعه میان ریاست جمهوری و احزاب سیاسی است.
انتخابات پارلمانی دور گذشته که در سال ۱۳۸۹ برگزار شد، تبدیل به یک جنجال گشت و با تلاش نیروهای سیاسی و شخص حامد کرزی رییس جمهور پیشین کشور وضعیت مدیریت شد. از ولایت غزنی تمام نمایندگان راه یافته به مجلس از یک قوم خاص بود.
کمیسیون انتخابات در آن زمان اعلام کرده بود که ممکن نیست نتایج انتخابات را تغییر بدهد.
جریان‌های سیاسی رقم ۹ میلیون ثبت نام کننده را دروغ خوانده است و کمیسیون انتخابات به شدت از این ارقام دفاع می‌کند.
از تاکید جامعه جهانی و حکومت وحدت ملی روی برگزاری انتخابات روشن است که برای آن‌ها صرف برگزاری انتخابات مهم است نه چگونه برگزار شدن آن. محمد اشرف غنی که به پایان کار حکومت رسیده است، می‌خواهد هر طور که شده انتخابات برگزار شود.
احزاب سیاسی روی تحقق خواست شان پا فشاری دارند و در طرف مقابل کمیسیون انتخابات به هیچ کدام از خواست‌های احزاب سیاسی توجه نکرده است. اگر احزاب سیاسی و ارگ به توافق نرسند، برگزاری انتخابات در زمان معین آن محال است و اگر برگزار هم شود، رسواتر از انتخابات دور گذشته خواهد بود.
در فرجام برای حیات سیاسی کشور صرف برگزاری انتخابات مهم نیست. حکومت و کمیسیون انتخابات در صورتی که موفق نشود چالش‌ها را مدیریت کنند، رفتن به سوی انتخابات کار درستی نخواهد بود.
اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا