آخرین اخباراجتماعافغانستانسیاست

برای شفافیت در انتخابات، کتاب اساس شهروندان دیجیتالی شده است

همایون محتاط رییس عمومی اداره ثبت احوال نفوس تایید کرد که هر روز در کشور بین ۳۰ تا ۴۰هزار شهروند شناسنامه می‌گیرند.
به گزارش خبرگزاری دید، آقای محتاط در یک نشست مشورتی کمیسیون انتخابات که احزاب سیاسی و اعضای نهادهای مدنی فراخوانده شده بود، گفته است که تقاضای شناسنامه در افغانستان افزایش یافته است ومردم به گونه گسترده به اداره ثبت احوال نفوس صف می‏کشند.
او گفت:« ما در ۴۲۲ واحد اداری افغانستان مراکز فعال داریم و هر روز از ۳۰هزار تا ۴۰هزار تذکره توزیع می‌شود.»
آقای محتاط افزود که به منظور تسریع روند توزیع شناسنامه برای واجدان شرایط رای‌دهی در انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی، چهارهزار و ۹۰۰ مامور جدید در ۴۲۲ واحد اداری افغانستان استخدام خواهند شد.
به گفته وی، برعلاوه موجودیت دفاتر توزیع شناسنامه در هر ولسوالی، سه مرکز سیار را نیز ایجاد خواهند کرد.
رییس عمومی اداره ثبت احوال نفوس افغانستان در مورد جلوگیری از جعل شناسنامه به اشتراک‌کنندگان این نشست اطمینان داد و بیان داشت که این اداره، ۲۲هزار کتاب اساس را که معلومات ۳۰میلیون شهروند کشور در آن درج شده، به شکل دیجیتالی در آورده است و هرگاه شخصی شناسنامه را جعل کند، بر بنیاد معلومات اسناد دیجیتالی جلو جعل گرفته خواهد شد.
از سویی هم، در این نشست یکی از کتاب‌های فهرست رای‌دهندگان در انتخابات پیش‌رو نیز، در معرض دید رسانه‌ها قرار داده شد. این کتاب‌ها در شهر دبی امارات متحده عربی چاپ شده است.
در همین حال، گلاجان عبدالبدیع صیاد رییس کمیسیون انتخابات، خاطر نشان کرده که این کتاب‌ها به زودی از دبی به کابل منتقل خواهد شد که همزمان با توزیع حدود ۱۰میلیون شناسنامه کاغذی جدید، نام‌های رای‌دهندگان نیز نوشته خواهد شد.
پیش از این، وسیمه بادغیسی معاون عملیاتی کمیسیون انتخابات گفته بود که این نهاد برای ترتیب فهرست رای‌دهندگان و برگزاری انتخابات، ۳۲هزار کارمند جدید را به زودی استخدام خواهد کرد.
کمیسیون انتخابات گفته است که ترتیب فهرست رای‌دهندگان و توزیع شناسنامه کاغذی ۲۹ میلیون دالر امریکایی هزینه دارد.
حکومت افغانستان در حالی ده میلیون شناسنامه کاغذی جدید را توزیع می‌کند که پیش از تصمیم گرفته بود تا برای شفافیت، قبل از برگزاری انتخابات شناسنامه الکترونیکی را توزیع کند، اما به دلیل اختلاف درونی حکومت روی توزیع شناسنامه الکترونیکی، هنوز روند توزیع آن آغاز نشده است.
اختر سهیل_ خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا