آخرین اخباراجتماعافغانستانمصاحبه

رییس مبارزه علیه مواد مخدر هرات:

برخی افراد در دولت، با مافیای مواد مخدر همکاری می‌کنند

آقای حیدری می‌گوید: برخی افراد در قالب دولت، با مافیا همکار است و روند مبارزه با مواد مخدر را کند ساخته است.


اعتیاد به مواد مخدر بعد از جنگ و ناامنی معضل بزرگی در افغانستان حساب می‌شود.
شمار افراد معتاد به مواد مخدر در افغانستان، به میلیون‌ها نفر می‌رسد که عوامل مختلف باعث شده، تا این جمعیت از شهروندان کشور به اعتیاد روی بیاورد.
در تمام شهرهای کشور، مخصوصاً بزرگ شهرهایی مانند کابل، هرات، مزار شریف و… میلیون‌ها تن از افراد معتاد به مواد مخدر به چشم می‌خورد.
ولایت هرات، به دلیل هم مرز بودن با کشور ایران و وارد شدن افراد معتاد از آن کشور به این ولایت، نسبت به اکثر شهرهای کشور افراد زیاد معتاد را در خود جای داده است.
هرات، همچنان به مسیری برای ترازیت مواد مخدر به کشورهای همسایه و اروپا مبدل شده است.
با این حال، در اداره مبارزه علیه مواد مخدر هرات چه می‌گذرد؟
در همین راستا، سید غفور هاشمی خبرنگار خبرگزاری دید در حوزه غرب، با غلام رسول حیدری رییس جدید اداره مبارزه علیه مواد مخدر ولایت هرات، گفت‌وگوی اختصاصی داشته است.
آقای حیدری در این گفت‌وگو ابراز کرده است که در نخست،« ما می‌خواهیم در اداره خود این فرهنگ را نهادینه بکنیم که چشم به راه پروژه نباشیم و منتظر نباشیم؛ تا پروژه‌ای از طرف نهادی بیاید و ما کار کنیم بلکه با نیروی بشری موجود، نهایت تلاش را در راستای مبارزه علیه مواد مخدر انجام می‌دهیم.»
به گفته او، برخی ادارات با نیروی موجود، حتی برای خود کار نمی‌کنند که پروژه نیست.
او، در مورد برنامه‌های اداره‌اش به خاطر جلوگیری از کشت کوکنار می‌گوید: به خاطر جلوگیری از کشت کوکنار توسط دهاقین در ولسوالی‌های دوردست و تحت کنترول دولت، کشت بدیل را به آنان پیشکش می‌کنیم و از سویی هم، بالای آنان فشار وارد می‌کنیم تا دیگر کوکنار کشت نکنند.
به بیان آقای حیدری، در ولسوالی‌های شیندند و ادرسکن و سایر ساحات دوردست، به اضافه اهدای تراکتورها، توزیع گندم و کود کیمیاوی به عنوان بدیل از کشت مواد مخدر صورت گرفته است.
رییس داره مبارزه علیه مواد مخدر هرات، یکی از راه‌های مبارزه با مواد مخدر را آگاهی‌دهی خوانده و می‌گوید: در این راستا فعالیت بیشتر صورت گرفته و می‌گیرد.
موصوف به خاطر جلوگیری از افزایش تعداد افراد معتاد و تداوی آنان از جمع آوری معتادان خیابانی و منتقل شدن آنان به کمپ‌های ترک اعتیاد خصوصی خبر داده و ابراز می‌کند که این روند در ماه یک بار انجام می‌شود.
این مقام می‌افزاید که این افراد توسط پولیس جمع‌آوری و به کمپ‌های ترک اعتیاد خصوصی منتقل شده و ۱۵ روز در کمپ باقی مانده و سم زدایی می‌شوند و بعد از سپری کردن این مرحله، به خانواده‌های شان تحویل داده شده و یا به ولایات شان منتقل می‌شوند.
از سویی هم، آقای حیدری از عدم معیاری بودن کمپ‌های ترک اعتیاد خصوصی در هرات سخن می‌زند و می‌گوید: مسئولان این کمپ‌ها را وادار می‌کنیم تا کمپ‌ها را معیاری کنند.
رییس اداره مبارزه علیه مواد مخدر هرات در بخشی از این مصاحبه به مواردی اشاره می‌کند که روند کار آنان را به کندی مواجه کرده است.
آقای حیدری می‌گوید: برخی افراد در قالب دولت با مافیا همکار است و روند مبارزه با مواد مخدر را کند ساخته است.
او عدم هماهنگی بین ادارات ذیدخل را در امر مبارزه علیه مواد مخدر نیز یک مشکل می‌خواند و تصریح می‌کند که این مورد نیز باعث کندی روند کارشان می‌شود.
موصوف، همچنان در برخی موارد از همکار بودن افراد ذی‌نفوذ در محلات با مواد فروشان خبر می‌دهد.
به گفته آقای حیدری، در برخی موارد، وکلای گذر از مواد فروش سهم می‌گیرند و وقتی که تیم مبارزه با مواد مخدر به ساحه به خاطر آگاهی‌دهی می‌رود، از سوی مواد فروشان تهدید می‌شود و وکلای گذر از آنان حمایت نمی‌کنند.
گفتنی است که برخی کارشناسان مسایل اجتماعی از موجودیت معتادان و توزیع آزاد مواد مخدر سطح شهرها ابراز نگرانی کرده و می‌گویند که این مسئله در آینده فاجعه آفرین خواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا