آخرین اخبارافغانستانفرهنگ و دانش

بزرگداشت مشترکات فرهنگی ملت‌ها را وصل می‌کند


در همایشی که از سوی بخش ازبیکی دانشکده ادبیات، در دانشگاه بلخ برگزار شده بود از کارنامه و دستاوردهای فرهنگی دو عارف ترک زبان، خواجه احمد یسوی و یونس یمره، بزرگداشت شد.
خواجه احمد یسوی از شاعران و عرفای افغانستانی است که حدود هزار سال پیش می‌زیسته است و یونس یمره از عرفا و شاعران ترک تبار است که هفت صد سال پیش زندگی می‌کرده است.
آقای کاظم امینی، از پژوهشگران کشور که در ولایت فاریاب فعالیت دارد، امروز در همایش بزرگداشت از این دو عارف بزرگ در دانشگاه بلخ حضور یافته و در این مورد چنین می‌گوید:«برنامه امروز جهت تقویه رابطه فرهنگی افغانستان با کشورهای ترک زبان است، زیرا ترک تباران کشورما قسمت عظیمی از فرهنگ و ادبیات ترکی را پرورده‌اند.
او می‌افزاید که تنها سیاست زبان کامل و درست برای گفت‎وگو میان دو کشور نیست و فرهنگ به عنوان زبان بهتر در روابط با کشورها، باید مورد توجه قرار بگیرد.
از سویی هم رییس بخش زبان و ادبیات فارسی دانشکده ادبیات دانشگاه بلخ می‎گوید که عرفان و تصوف، هم در فارسی و هم در ترکی باعث غنامندی این دو زبان شده است و این، نزدیکی فرهنگ ما را با ترک زبان‌ها و ترکیه نشان می‎دهد.
گفتنی است که روابط سیاسی و فرهنگی افغانستان و ترکیه به طور رسمی، نزدیک به یک قرن پیش با سفر امان‎الله خان به آن کشور آغاز شد و تاهنوز ادامه دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا