آخرین اخبارجهانسیاست

به رغم هشدارهای سازمان ملل، صادرات سلاح فرانسه به عربستان افزایش یافته است

به رغم هشدارهای سازمان های حقوق بشر و سازمان ملل متحد، مبنی بر « تراژدی انسانی» که عربستان سعودی در یمن ایجاد کرده است، این کشور صادرات سلاح را به ریاض متوقف نکرده و افزایش داده است.


به رغم هشدارهای سازمان های حقوق بشر و سازمان ملل متحد، مبنی بر « تراژدی انسانی» که عربستان سعودی در یمن ایجاد کرده است، این کشور صادرات سلاح را به ریاض متوقف نکرده و افزایش داده است.
به نقل از یورونیوز، توجیه دولت فرانسه در افکار عمومی یک جمله تکراری است «مراقبیم که سلاح هایمان در جنگ مورد استفاده قرارنگیرد چرا که حاکمان سعودی به ما تعهد دارند.»
به گفته وبسایت مدیاپارت، ناظران متفق القول شهادت داده اند که عربستان هیچ تعهدی نسبت به استفاده از سلاح های خریداری شده از فرانسه ندارد و بارها از این سلاح ها در جنگ با یمن استفاده شده است. صادرات سلاح فرانسه به عربستان در ۵ سال اخیر چهار برابر شده است و از سیصد میلیون یورو در سال ۲۰۱۳ به یک میلیارد و دوصد میلیون یورو در سال ۲۰۱۷ رسیده است.
امانوئل مکرون بیش از دیگر سلف های خود در کاخ الیزه بر گسترش روابط با عربستان تاکید دارد. روابطی که در سال های اخیر بمباران یمن، بازداشت و اعدام مخالفان فعالان حقوق بشر در عربستان، پشتیبانی از افراطی ترین گروه های اسلامی و عدم وجود کوچکترین نشانه از دمکراسی توسط حاکمان سعودی را در جهت منافع اقتصادی نادیده می گیرد.
به گفته مدیاپارت، فرانسه هیچ گاه از رفتارهای ناشایست حاکمان سعودی چه در عرصه خارجی و یا داخلی انتقاد نکرده است و دلیل آن وابستگی بی سابقه فرانسه به منبع انرژی از جمله انرژی های فوسیلی سعودی هاست.
مهم ترین منبع تامین نفت فرانسه بین ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۲ روسیه بود، اما از سال ۲۰۱۳ این عربستان سعودی است که به اولین صادرکننده نفت به فرانسه تبدیل شده است.
این کشور سالانه بیش از ۱۸.۶ درصد از نفت خام فرانسه را تامین می کند.
برخلاف بازار صادرات اسلحه که معمولًا مشتری را قدرتمند می کند اما در صادرات نفت همواره قدرت در دست فروشنده می ماند و منتقدان داخلی دولت فرانسه می گویند سیاست های خارجی کشورشان کاملاً تحت تاثیر رهبران عربستان سعودی است در حالی که فرانسه به عنوان یکی از قدرت های اروپایی و عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل باید بدون نفوذ حاکمان سعودی درباره خاورمیانه تصمیم گیری کند.
بدین ترتیب فرانسه با تبعیت از عربستان سعودی خواسته و یا ناخواسته خود را در کنار مثلث اتحاد عربستان سعودی، اسرائیل و امریکا در خاورمیانه قرارداده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا