آخرین اخباراجتماعافغانستانسیاستگزارش

یافته‌های یک پژوهش:

بیشترین علاقمندی اشتراک مردم در انتخابات، در مشرقی است


موسسه رسانه‌ای سلام افغانستان (رادیو سلام وطندار) پژوهشی را درسراسرافغانستان در ارتباط به میزان علاقمندی اشتراک مردم در پروسه انتخابات انجام داده است که نشان می‌دهد، باشنده‌گان زون مشرقی کشور بیشترین علاقمندی اشتراک در پروسه انتخابات را دارند.
به گزارش خبرگزاری دید، این پژوهش که درسراسر افغانستان انجام شده است و با ۵۱۶۰ تن که شامل ۴۴۱۶ مرد و ۷۴۴ زن می‌باشد، به گونه تصادفی گفت‌وگو شده است، امروز پنجشنبه طی نشست خبری درکابل نشر گردید.
در این پژوهش، ۱۴ درصد از پاسخ دهندگان را زنان تشکیل می‌دهد که بیشترین پاسخ دهندگان زن از ولایات، کابل، بدخشان و هرات بوده‌اند و از ولایت ارزگان هیچ زنی پاسخ دهنده نبوده است
یافته‌های این پژوهش نشان می‌هد که ۶۴ درصد از مردم کشور گفته است که درانتخابات پارلمانی شرکت کرده و رای می‌دهند.
اقبال برزگر عضو انجام‌دهنده این پژوهش گفت: یافته‌های پژوهش ما نشان می‌دهد ۶۲ درصد ازمردم گفته‌اند که راه و چاره‌ای جز اشتراک درانتخابات ندارند، لهذا باید شرکت کنند.
شفیق خطیبی مسئول این پژوهش گفت: یافته‌های پژوهش ما نشان می‌دهد که بیشترین علاقمندان اشتراک درانتخابات پیش رو، در زون شرق کشوراست.
آقای خطیبی تصریح کرد: به اساس یافته‌های ما، ۹۹ درصد باشندگان ولایت نورستان گفته‌اند در انتخابات شرکت می‌کنند و همچنان این رقم در ولایات ننگرهار ۸۹ درصد است.
خطیبی علاوه کرد: ۶۲ درصد ازباشندگان ولایات بلخ و قندهار گفته‌اند که درانتخابات شرکت می‌کنند.
به اساس یافته‌های این پژوهش، اکثر باشندگان ولایات بادغیس، فاریاب و هلمند گفته‌اند که به دلیل ناامنی نمی‌توانند درانتخابات پیش رو شرکت کنند.
یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که ۶۳ درصد ازباشندگان ولایت کاپیسا گفته‌اند که بالای کمیسیون مستقل انتخابات هیچ باور ندارند.
مسئولین رادیو سلام وطندار می‌گویند: نتایج این پژوهش هیچ دستاوردی برای حکومت و کمیسیون مستقل انتخابات نیست، بلکه یک فرصت برای حکومت است که اعتماد از دست رفته مردم را با برگزاری انتخابات شفاف دوباره به دست آورد.
چند روز قبل، موسسه مطالعات و توسعه افغانستان نیز تحقیقی را تحت عنوان «حمایت از مردم سالاری، بررسی میزان علاقمندی مشارکت مردم درانتخابات پارلمانی و شورای های ولسوالی‌ها» به نشر رسانیده بود که نشان می‌داد مردم به تعهد حکومت در امر برگزاری انتخابات بی‌باورند.
محمد رقیب فیاض- کابل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا