آخرین اخبارتحلیلسیاستمنطقه

بی‌اعتمادی؛ گره کور روابط افغانستان و پاکستان

شرکت کنندگان یادآوری کردند که تلاش‌های اخیر در رابطه به کشف راه‌های جدید در روابط افغانستان و پاکستان چیزی تازه‌ای نیست.


برای ایجاد یک تغییر عمده در روابط افغانستان و پاکستان، دو کشور باید با صداقت تعامل داشته باشند و با تمرکز به مردم، بدبینی را نسبت به یکدیگر کنار بگذارند. غلبه بر بی‌اعتمادی هنوز هم یک چالش کلیدی است.
این افکار در یک سمینار ملی با عنوان «روابط پاکستان و افغانستان و راه‌های پیش‌رفت آن» توسط موسسه مطالعات صلح پاکستان (PIPS)که یک مؤسسۀ پژوهشی مستقر در اسلام‌آباد است با حمایت «فریدریک ایبرت استیفانگ» برگزار شد.
این کنفرانس راه‌های تازه‌ای را در افغانستان و پاکستان با توجه به دولت جدید در پاکستان، بررسی کرد.
با اشاره به گذشته، شرکت کنندگان یادآوری کردند که تلاش‌های اخیر در رابطه به کشف راه‌های جدید در روابط افغانستان و پاکستان چیزی تازه‌ای نیست.
سفیر افغانستان در پاکستان یادآوری کرد که وقتی به گذشته می‌بینیم، هیچ کم‌بودی مبنی بر دیدارهای رسمی و بیانیه‌های مثبت در این راستا نبوده است.
وی گفته است:« بیش‌ترین تعداد بازدیدها از سوی حامد کرزی رییس جمهور سابق افغانستان نسبت به هر کشور خارجی دیگر، به پاکستان بود. رحیم الله یوسف‌زی کسی که بینش عمیق در مورد تحولات پاکستان و افغانستان دارد، گفته است، زمانی که اشرف غنی رییس جمهور افغانستان شد، جرقه‌های خوش‌بینی در پاکستان به وجود آمد. همین طور، از سوی پاکستان نیز دولت‌های روی کار آمده تلاش خود را برای گسترش روابط انجام داده است.
با این همه، گزارش‌هایی مبنی بر شروع دوباره این امر با هدف مشابه – حرکت به جلو – وجود دارد.
به گفته این شرکت کنندگان، «عدم اعتماد» و «بد بینی» نسبت به یک دیگر هنوز هم وجود دارد. دو طرف باید با صداقت تعامل داشته باشد.
«محمد امیر رنا» رییس موسسۀ مطالعات صلح پاکستان گفته است: «دو طرف باید گذشته را فراموش کند.»
سفیر افغانستان نیز گفته است: «روابط باید بخشی از گفتمان سیاسی در هر دو طرف مطرح شود.»
وی افزوده است:« به جای اینکه فقط با یک دیگر تعامل کنیم، باید اول بین خود این کار را انجام دهیم.»
شرکت کنندگان چندین گام برای بازنشانی روابط پیشنهاد کردند:
رحیم الله یوسف‌زی استدلال کرد که پاکستان باید به جای یک قوم خاص، با همه گروه‌های قومی در افغانستان دوستی کند. جنرال «حمید خان» فرمانده پیشین سپاه در پشاور خاطر نشان کرد که یک «عملیات هماهنگ» می‌تواند علیه تهدیدات مشترک مانند گروه تروریستی داعش انجام شود.
ابعاد جدید «دیپلماسی مذهبی» نیز در پرتو گفت‌وگوهای بین‌المللی که اخیراً توسط علمای افغانستانی و پاکستانی درباره خشونت در افغانستان مطرح شد، مورد بحث قرار گرفت.
یکی از شرکت کنندگان در آن گفت‌وگوها، داکتر «قبله ایاز» رییس شورای ایدئولوژی اسلامی موضوعات مختلف دینی مانند توجیه مذهبی جنگ در افغانستان را نیز به بحث گرفت.
شرکت کنندگان همچنان بیانیه‌ای را که توسط عمران خان نخست‌وزیر این کشور در باره اعطای تابعیت به پناهندگان افغانستانی مطرح کرده بود، به بحث گرفتند. «عزیز احمد خان» دیپلمات سابق گفت که حتی اگر شهروندی ارایه نشود، می‌توان یک راه متوسط را پیدا کرد، مانند نوعی کارت‌های مسکونی. یک دیپلمات افغانستانی پیشنهاد کرد که سیاست دولتش بازگشت مهاجران به گونه داوطلبانه و با عزت بوده است.
در همین حال، «مروی سرمید» فعال حقوق بشر گفته است که زنان بیش‌تر آسیب دیده‌، وقتی روابط تیره شده است. وی نسبت به نادیده گرفتن حضور زنان در برنامه عملیاتی افغانستان و پاکستان اظهار یأس کرده و خواستار شامل شدن این طبقه در هر چهارچوبی که به دنبال راه حل هستند، شد.
منبع: نیوز انترنیشنل
برگردان: طاهر مجاب

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا