آخرین اخباراجتماعافغانستاناقتصاد و توسعه

تجلیل از روز عسل؛ سالانه ۱۱۰۰۰ تُن عسل در کشور تولید می‌شود

وزارت زراعت، آبیاری و مالداری با حضور نماینده‌گان کوپراتیف‌ها و اتحادیه‌های زنبورداری، زنبورداران انفرادی، باغداران، ماموران ریاست‌های زراعت ولایات، نماینده‌گان سکتور خصوصی و موسسه‌های غیردولتی خارجی و داخلی، از روز عسل تجلیل کرد.
به گزارش خبرگزاری دید، در مراسم تجلیل از روز عسل نصیراحمد درانی وزیر زراعت، آبیاری و مالداری در پیوند به چگونه‌گی کیفیت و مقدار تولید عسل در سال گذشته‌ میلادی پرداخت و گفت که کیفیت عسل افغانستان، بهتر از عسل‌های خارجی است و باید هموطنان ما به خاطر سودمندی‌های صحی و تغذّی مثبتی که دارد، از عسل داخلی استفاده کنند.
آقای درانی گفت که استفاده از عسل داخلی، باعث می‌شود که تولیدات بهتر و معیاری‌تر از گذشته شود و زمینه‌ اصلاح محیط بهتر برای زنبورداری فراهم شود و شمار بیش‌تری از هموطنان به پرورش زنبور و تولید عسل روی بیاورند.
وزیر زراعت به کارآفرینی با گسترش بخش زنبورداری پرداخت و گفت:«۴۰ هزار خانواده در بخش زنبورداری کار می‌کنند و مصارف زنده‌گی‌شان را از این طریق پیدا می‌کنند.»
وزیر زراعت یادآوری کرد که در حال حاضر، شش هزار و ۵۱۰ نفر در کشور زنبورداری می‌کنند و وزارت زراعت در قالب ۸ کوپراتیف، ۲۸ انجمن و یک اتحادیه از زنبورداران حمایت می‌کند.
وزیر زراعت در همایش گرامی‌داشت از روز عسل گفت که در ۲۰۱۷ دو هزار و ۱۰۳ تُن عسل تولید شده است که افزایش ۲۴ درصدی را نسبت به سال قبل‌تر از آن نشان می‌دهد.
در افغانستان در حال حاضر ۲۱۳ هزار و ۸۳۷ صندوق زنبور عسل وجود دارد، اما افغانستان ظرفیت داشتن یک میلیون صندوق زنبور عسل را دارد.
این در حالی است که عسل‌های خارجی، با کیفیت بسیار پایین به بازار افغانستان وارد می‌شود و با بهای ارزان، بازار را تصاحب کرده‌ است. در حالی که عسل‌ وطنی که کیفیت فوق‌العاده‌ای دارد اما در دایره‌ مصارف روزانه‌ هموطنان کمتر قرار می‌گیرد.
وزیر زراعت هم‌چنان یادآور شد که این وزارت، بازاریابی، افزایش تولید، تشویق سکتور خصوصی برای صادرات عسل و مهیا ساختن زمینه‌های عصری‌سازی زنبورداری با معیارهای بین‌المللی را برای رشد زنبورداری در برنامه دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا