آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

تذکره‏‌هایی که فقط برای انتخابات توزیع می‌شود/ تقلب از همین حال رقم خورده است

منابعی که نمی‏‌خواهند نامی از آن‌ها گرفته شود به خبرگزاری دید گزارش می‏‌دهند که در ولسوالی چمتال و شولگره ولایت بلخ روزانه صد‏ها شناسنامه برای کسانی صادر می‌‏شود که در واقع آن‌ها باشندگان این دو ولسوالی نیستند.


بدون شک انتخابات ۲۸ میزان سال روان متمرکز بر شناسنامه است. کمیسیون انتخابات به عنوان نهاد برگزار کننده انتخابات که در افکار عمومی کشور فاقد اعتبار نیز است، اعلام کرد که در انتخابات پیش‏رو که قرار است انتخابات پارلمانی و شورا‏های ولسوالی‏ ها برگزار شود، از کارت رای دهی که در چند دور از انتخابات گذشته کار گرفته می‏‌شد، در انتخابات ماه میزان استفاده نخواهد شد، زیرا در انتخابات ریاست‏ جمهوری سال ۱۳۹۳ گزارش‌‏هایی پخش شده بود که یک فرد با داشتن چند کارت رای در روز انتخابات چندین رای داده است. درحالی که در انتخابات ریاست‏ جمهوری هر شهروند تنها یک رای حق دارد.
برخی از احزاب سیاسی نیز در آن زمان شاکی و بر کمیسیون انتخابات معترض بودند که کارت رای در انتخابات از مواردی است که زمینه ساز تقلب می‏‌شود.
روی تمام این موارد، کمیسیون انتخابات تصمیم گرفت که در انتخابات پیش‏رو از کارت رای دهی استفاده نشود و به جای آن از شناسنامه کارگرفته شود. توجیه کمیسیون انتخابات از این اقدام جلوگیری از تقلب است اما نباید فراموش کرد که این موضوع خود زمینه ساز جعل شناسنامه است. اکنون بربنیاد گزارش‏‌ها در بخش‏‌های مختلف کشور جعل شناسنامه آغاز شده است.
کمیسیون انتخابات، چندی پیش اعلام کرد که در کاپی تذکره‏‌های شهروندان هم « استیکر» نصب خواهد شد و هیچ مشکلی درپی نخواهد داشت. نهاد‏های ناظر برعملکرد کمیسیون انتخابات و احزاب سیاسی اعتراض کردند و گفتند، این مسئله سبب تقلب در انتخابات خواهد شد و سرانجام این نهاد برگزار کننده انتخابات در سایت رسمی خود نوشت که کاپی تذکره‏‌ها برای نصب استیکر و شرکت در انتخابات پیش‏رو اعتبار ندارد.
روی هم رفته، می‏توان مدعی شد که تصمیم‏‌های کمیسیون انتخابات از پخته‌‏گی لازم برخوردار نیست و ممکن است در یک هفته در یک مورد خاص چندین نوع تصمیم بگیرد و اعلام کند.
با این همه، اکنون نامزدان شورا‏های ولسوالی‏ها در تبانی با نامزدان انتخابات پارلمانی در برخی از ولسوالی‏‌ها برای کسانی شاسنامه‏ توزیع کرده‌اند که آن‌ها اصلاً باشندگان آن ولسوالی‏‌ها نیستند.
شماری از نامزدان انتخابات پارلمانی برای این که در انتخابات پیش‏رو از آرای بیشتری برخوردار باشند، شمار دیگری را با حمایت مالی برای انتخابات شورا‏های ولسوالی‏ها نامزد ساخته‏‌اند تا آن‌ها برای نامزدان مورد نظر شان در میان مردم لابی کنند.
منابعی که نمی‏‌خواهند نامی از آن‌ها گرفته شود به خبرگزاری دید گزارش می‏‌دهند که در ولسوالی چمتال و شولگره ولایت بلخ روزانه صد‏ها شناسنامه برای کسانی صادر می‏‌شود که در واقع آن‌ها باشندگان این دو ولسوالی نیستند.
به قول منابع، این شمار از مردم با گرفتن شناسنامه به مراکز کمیسیون انتخابات رفته‏‌اند و برای شرکت در انتخابات پیش‏رو روی شناسنامه‏‌های خود استیکر نیز نصب کرده‏اند.
این در حالی است که در قانون انتخابات، درانتخابت شورا‏های ولسوالی‏ها تنها کسانی حق رای دادن را دارند که باشندگان همان ولسوالی‏ هستند.
خبرگزاری دید، با برخی‏ها که شناسنامه دریافت کرده‏اند صحبت کرده و آن‌ها گفته‌‏اند، این شناسنامه‏‌ها را صرف برای انتخابات گرفته‏اند و همین که روز رای دهی رسماً تمام شد این شناسنامه‏‌ها را دور خواهند ریخت.
اختر سهیل – خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا