آخرین اخباراسلایدشوجهانسیاست

ترامپ برجام را ترک می‌کند

باب کورکر سناتور ارشد جمهوری خواه و رییس کمیته روابط خارجی سنای امریکا می‌گوید که انتظار دارد دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا در ماه می سال روان میلادی توافق برجام را ترک کند.
به نقل از بی بی سی، آقای کورکر روز گذشته (یکشنبه ۱۸ مارس، ۲۷ اسفند) در گفت‌وگو با شبکه سی‌بی‌اس امریکا گفت:« توافق هسته‌ای ایران موضوع دیگری است که در ماه می مطرح خواهد شد و به نظر نمی‌رسد که تمدید شود.»
او گفت:« من فکر می‌کنم پرزیدنت ترامپ احتمالاً از این توافق فاصله خواهد گرفت مگر اینکه شرکای اروپایی واقعاً بر سر یک چارچوب مشترک به توافق برسند، اما من احساس نمی‌کنم که آن‌ها چنین کاری بکنند.»
در همین حال، خبرگزاری رویترز دو روز پیش خبر داد، مدارکی به دستش رسیده که نشان می‌دهد آلمان، بریتانیا و فرانسه پیشنهاد کرده‌اند اتحادیه اروپا به دلیل فعالیت‌های موشکی و نقش ایران در سوریه تحریم‌های تازه‌ای را علیه این کشور وضع کند.
گفته شده که هدف قدرت‌های اروپایی این است که امریکا را مجاب کنند تا به توافق هسته‌ای با ایران پایبند بماند.
دونالد ترامپ دو ماه پیش هشدار داد که قصد دارد « نقص‌های فاحش برجام را اصلاح کند » و اگر این نقایص برطرف نشود از برجام خارج خواهد شد.
او رفع تحریم‌های ایران را در ماه جنوری برای یک دوره دیگر تمدید کرد اما همان موقع اعلام کرد این “آخرین بار” است که این اتفاق می‌افتد؛ مگر آنکه شرایط مورد نظر او درباره برجام و برنامه موشکی برآورده شود.
۲۲ ثور یا ۱۲ می موعد تمدید رفع تحریم‌های ایران است. بسیاری ابراز نگرانی کردند که آیا ترامپ توافق هسته‌ای را بار دیگر تمدید خواهد کرد.
سناتور کورکر پاسخ این سوال را چنین داد: «بله من اینطور فکر می‌کنم» که ترامپ از برجام خارج خواهد شد.
از سویی هم رند پل سناتور دیگر جمهوری خواه هشدار داده است که به مایک پمپئو برای وزارت خارجه رای نخواهد داد.
او در مورد پمپئو گفت:« کسی به دنبال تغییر رژیم در ایران است نامزد مناسبی برای وزارت خارجه نیست.»
چند روز پیش رکس تیلرسون از موافقان برجام از سوی ترامپ از وزارت خارجه برکنار شد و احتمال آن می‌رود که هربرت مک مستر مشاور امنیت ملی ترامپ نیز که از موافقان برجام است کنار زده شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا