آخرین اخباراسلایدشوافغانستانتحلیلسیاست

تلاش‌های صلح افغانستان؛ ایران در کجای معادله قرار دارد

قرار است زلمی خلیلزاد به چند کشور دیگر نیز سفر کند. آنچه خیلی پرسش برانگیز است این است که ایران جزء آجندای سفر آقای خلیلزاد نیست.


چندی پیش مشاورین امنیت ملی پنج کشور منطقه به شمول افغانستان، در ایران باهم گفت‌وگو کردند. بربنیاد گزارش‌ها، در این دیدار تمامی جوانب روی تامین صلح و ثبات در کشور و منطقه باهم رای زنی کردند.
جنگ افغانستان طولانی شد. این روزها برخی از رسانه‌های غربی به نقل از مقامات امریکایی گزارش می‌دهند که ممکن است نبرد افغانستان عمر طولانی تر پیدا کند و درعین حال، بعید نیست که دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا دستور خروج از خاک افغانستان بدهد.
به باور آگاهان سیاسی، وضعیت کنونی نشان می‌دهد که کاخ سفید در ماموریت خود در افغانستان شکست خورده است. تلفات روز افزون نیروهای امنیتی در برابر طالبان تایید می‌کنند که سیاست نظامی ایالات متحده و حکومت افغانستان در میدان نبرد کارساز نبوده است.
اکنون اولویت کاخ سفید و حکومت افغانستان صلح با گروه طالبان است. خواست تمامی نیروها در کشور بدون شک که پایان جنگ است. اما در مورد چگونگی آن اختلافات شدید وجود دارد.
اخیراً زلمی خلیلزاد به عنوان نماینده ویژه امریکا به کابل آمده است تا با گروه طالبان روند مذاکره را فراهم کند. زلمی خلیلزاد کارش را رسماً با سفر به پاکستان و عربستان آغاز کرد.
زلمی خلیلزاد ماموریت دارد تا روند گفت‌وگو را با طالبان کمک کند.
در صورتی که کشورهای منطقه از جمله ایران، پاکستان، هند و روسیه در قبال افغانستان همکاری صادقانه نداشته باشند، صحبت کردن در ارتباط به پایان جنگ در افغانستان خیلی دشوار به نظر می‌رسد. ناتو دست کم سه هفته پیش از کشورهای ایران، روسیه و پاکستان خواسته بود که برای تامین صلح و ثبات در کابل همکاری نمایند.
قرار است زلمی خلیلزاد به چند کشور دیگر نیز سفر کند. آنچه خیلی پرسش برانگیز است این است که ایران جزء آجندای سفر آقای خلیلزاد نیست. هر چند که ماموریت جدید زلمی خلیلزاد در کشور بسیار پرسش برانگیز است. برخی از حلقات سیاسی به این باور هستند که زلمی خلیلزاد برای یک ماموریت پنهان و مهندسی کردن انتخابات ریاست جمهوری به کابل آمده است.
به باور نویسنده، یک بار دیگر به گونه آشکارا روشن شد که حکومت افغانستان یک نهاد مستقل نیست و از جانب دیگر متاثر از سیاست ایالات متحده امریکا است. تهران و واشنگتن با هم اختلاف طولانی دارد و بهتر است حکومت افغانستان برای مشروعیت سیاسی و حقوقی‌اش به گونه مستقلانه با ایران رابطه ایجاد کند و از این کشور کمک بخواهد.
ازنظر بسیاری از نیروهای سیاسی در کابل، حکومت کنونی مشروعیت ندارد. طالبان نیز روی همین دلیل حاضر نیست که حکومت افغانستان را جدی بگیرد و به آنچه می‌گوید بها دهد.
در نشست صلح افغانستان در مسکو نیز معلوم شد که حکومت افغانستان یک دستگاه مستقل و مشروع نیست. همین که ایالات متحده امریکا اعلام کرد که در نشست روسیه شرکت نمی‌کند، حکومت خیلی فوری نیز اعلامیه داد که در این نشست شرکت نمی‌کند.
در گام نخست، حکومت باید روی استقلایت خود کارهای جدی نماید. تازمانی که دستگاه حکومت به گونه مستقلانه عمل نکند، بعید است که کشورهای منطقه برای برقراری ثبات در کشور همکاری نمایند.
جلال فرامرز- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا