آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

جایگاه عبدالله در انتخابات ریاست جمهوری کجاست؟

برداشت دوم این که رییس اجرایی حکومت می‌کوشد در آستانه برگزاری انتخابت ریاست جمهوری، عضو تکت انتخاباتی اشرف غنی باشد.



داکتر عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی در این اواخر در صحبت‌هایش یک نوع همسویی با رییس جمهور غنی دارد. داکتر عبدالله مصاحبه‌ای با بی بی سی دارد و می‌گوید که عملکرد حکومت وحدت ملی در این چهار سال خالی از دستاورد نیست و در بخشی دیگر از این مصاحبه تاکید می‌کند که هیچ‌گونه اختلاف جدی با رییس جمهور غنی ندارد و برای او منافع ملی اولویت دارد.
داکتر عبدالله به تازه‌گی در دیدار با رهبری حزب حقیقت افغانستان، گفته است که از تشکیل حکومت وحدت ملی پشیمان نیست.
داکتر عبدالله در انتخابات ریاست جمهوری دور گذشته از حمایت مالی و سیاسی حزب جمعیت اسلامی برخوردار بود. او در پاسخ به پرسش خبرنگار بی بی سی می‌گوید که برای من نارضایتی اعضای جمعیت اسلامی مطرح نیست و کوشیده‌ام که منافع ملی کشور حفظ شود و افغانستان به سمت بحران سوق داده نشود.
از اظهارات رییس اجرایی حکومت وحدت ملی، می توان دو برداشت بیرون داد.
یکی این که آقای عبدالله شاید می‌خواهد بدون برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۹ برای ادامه کار حکومت کنونی لابی کند.
برداشت دوم این که رییس اجرایی حکومت می‌کوشد در آستانه برگزاری انتخابت ریاست جمهوری، عضو تکت انتخاباتی اشرف غنی باشد.
دفاع داکتر عبدالله در برابر انتقاد‌های وارده بر حکومت وحدت ملی نشان می‌دهد که او به دنبال نزدیکی به رییس جمهور غنی است.
با آن که دست کم دو ماه پیش داکتر عبدالله گفته بود که در انتخابات ریاست جمهوری مجاهدین افغانستان نامزد مستقل خواهد داشت.
هر چند صحبت کردن روی تکت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری کمی دشوار به نظر می‌آید، ولی از نشست‌های سیاسیون کشور که بیشتر روی موضوع انتخابات متمرکز است می‌توان خیلی از قضایا را تا حدودی پیش‌بینی کرد.
یک جناح انتخاباتی حلقه رییس جمهور غنی است که در اطراف آن بخش محدودی از جامعه هزاره و پشتون جمع است.
جناح دیگر در کل مخالفان سیاسی رییس جمهور غنی است که این روزها سرگرم رای‌زنی برای انتخابات ریاست جمهوری است. محوریت این جناح انتخاباتی را حزب جمعیت اسلامی به دوش دارد.
روز گذشته شماری از اعضای حزب جمعیت اسلامی که قرار است به زودی ایتلاف بزرگ ملی را با جمعی دیگر از متحدان سیاسی- انتخاباتی شکل بدهد، به خانه جنرال دوستم معاون اول رییس جمهور و عضو ایتلاف ملی برای نجات افغانستان رفتند و روی چگونه ظاهر شدن در انتخابات ریاست جمهوری باهم گفت‌و‌گو کردند.
هر چند که حضور جنرال دوستم در تکت انتخاباتی ایتلاف بزرگ ملی هنوز روی دلایلی روشن نیست.
اما بشیر احمد ته‌ینچ سخنگوی جزب جنبش در گفت‌وگو با طلوع‌نیوز تاکید می‌کند که قانون اساسی افغانستان این حق را به جنرال دوستم داده است که همزمان هم معاون اول ریاست جمهوری باشد و هم عضو ایتلاف بزرگ ملی.
تاکنون هیچ جناح انتخاباتی تمایل نشان نداده که با داکتر عبدالله در خصوص انتخابات ریاست جمهوری تبصره کند.
روی هم رفته، بعید به نظر می‌آید که آقای عبدالله از حمایت حزب جمعیت اسلامی همانند انتخابات دور گذشته برخوردار شود. اکنون جمعیت اسلامی دنبال عبدالله را رها کرده و در جست‌وجوی دیگر متحدان انتخاباتی است.
ممکن است که داکتر عبدالله در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو تکت سومی باشد.
اختر سهیل- خبرگزار دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا