آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعه

جلغوزه سیاه به صورت فنی جمع‌آوری و پاک‌کاری می‌شود

نصیراحمد درانی وزیر زراعت، آبیاری و مالداری، اعلام کرده که این وزارت در نظر دارد تا روند جمع‌آوری و پاک‌کاری جلغوزه سیاه در ولایت‌های خوست، پکتیا و پکتیکا را میکانیزه سازد.
به گزارش خبرگزاری دید، آقای درانی که در دفتر کارش با الیاس وحدت والی پکتیکا و حکم‌خان حبیبی والی خوست با حضور فهیم‌الله ضیایی معین آبیاری و منابع طبیعی، متخصصین و شماری از مسئولان پروژه‌های این وزارت دیدار و گفت‌وگو داشت، افزود که وزارت زراعت، آبیاری و مالداری در بخش پروسس، بسته‌بندی، صادرات و بازاریابی برای جلغوزه سیاه در دو مرحله کار می‌کند.
به گفته‌ آقای درانی، در مرحله اول به منظور افزایش تولیدات، جلوگیری از ضایعات و بهتر شدن کیفیت جلغوزه سیاه، سه‌صد پایه ماشین جمع‌آوری و هم‌چنین برای هریک از ولسوالی‌های این سه ولایت ماشین‌های پاک‌کاری (تریشر) یا جدا کننده دانه‌‌های جلغوزه از غوزه خریداری می‌کند.
نصیراحمد درانی گفت که در مرحله دوم در ولایت‌های خوست و پکتیا فابریکه‌های پروسس جلغوزه احداث خواهد شد.
افغانستان سالانه نزدیک به ۲۳ هزار متریک تُن جلغوزه سیاه تولید می‌کند که بخش اعظم آن از ولایت‌های پکتیکا، خوست و پکتیا به‌دست می‌آید.
میکانیزه شدن جمع‌آوری و پاک‌کاری جلغوزه توسط وزارت زراعت، آبیاری و مالداری از طریق برنامه ملی باغداری و مالداری، می‌تواند افغانستان را در قسمت پروسس، افزایش، جلوگیری از ضایعات و بهتر شدن کیفیت جلغوزه سیاه کمک کند.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا