آخرین اخبارافغانستانزنانفرهنگ و دانش

جلوه‌گاه دارچین؛ افتتاح نمایشگاه « بلوری در پاییز»

جلوه‌گاه دارچین در هرات در پهلوی مهیا ساختن فضایی آرام و امن برای خانم‌ها، شرایط را برای به نمایش‌گذاشتن دست‌آوردهای زنان نیز آماده می‌سازد، این مرکز، نمایش‎گاهی را به‌مناسبت «روز جهانی محو خشونت علیه زنان» افتتاح کرد.
به گزارش خبرگزاری دید، در این نمایشگاه، نقاشی‌هایی از شرایط و وضعیت ناهنجار زنان در کشوری هم‌چون افغانستان به نمایش گذاشته شده است.
آثار به نمایش گذاشته شده در این نمایشگاه به تعداد ۵۰ اثر از سه دختر هنرمند هرات است که یک تن از این دختران با داشتن معلولیت بازهم تسلیم نشده و اقدام به پیش‌بردن این هنر نموده است.
خانم سویتا درانی مسئول جلوه‌گاه دارچین، هدف از برگزاری این نمایشگاه را جلب حمایت‌های بیرونی به‌خاطر ارتقای ظرفیت زنان عنوان کرد و گفت: «با بهانه گرفتن روز جهانی محو خشونت علیه زنان، خواستیم حمایت‌گر زنان و دختران این کشور باشیم.»
در همین حال عبدالناصر صوابی استاد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه هرات، هنر را به‌عنوان یک زبان برای رساندن دردها، مشکلات، پیشرفت‌ها و بلاخره شرایط یک ملت و یک جامعه عنوان کرد.
آقای صوابی به این عقیده است: « سران دولت با درگیر شدن به مسایل سیاسی، دست از توجه به مسایل فرهنگی و اجتماعی کشیده‌اند و ما همیشه شاهد فراموش‌شدن هنر و هنرمندان در جامعه خود بوده‌ایم.»
از سویی هم، محمد رفیق شهیر، گفت: زنان و دختران هرات در این اواخر تلاش بر این دارند تا با به نمایش‌گذاشتن هنر و دانش خود دیگر فضا را برای ایجاد خشونت‌ها علیه زنان محدود ساخته و خود را به‌عنوان نیمی از قشر این جامعه در پیشرفت کشور سهیم کنند.
آقای شهیر با مثال دادن این نمایشگاه، زنان را در مقابل تغییر و پیشرفت در افغانستان متعهد دانست و گفت که در صورت ایجاد ثبات و بهبود شرایط اقتصادی، روزی این زنان به‌عنوان بزرگترین رقبای زنان جهان در تمام عرصه‌ها قرار خواهند گرفت.
قابل ذکر است که این نمایشگاه در جلوه‌گاه دارچین واقع در اطاق‌های تجارت ولایت هرات به مدت سه روز برگزار شده است.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا