آخرین اخباراسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثپاکستانجنگجهانحکومتمنطقه

جنرال پاکستانی: مسئولان مرزی طا-لبان از تی‌تی‌پی حمایت می کنند

خبرگزاری دید: مقام‌های پاکستانی و طا-لبان چند روز پس از درگیری‌های مرزی در ولایت‌های پکتیا و خوست، بر سر آتش‌بس توافق کرده‌اند. جنرال شهزاد عظیم که هیأت پاکستانی را در این نشست رهبری می‌کرد مسوولان مرزی طا-لبان را متهم به حمایت از تحریک طا-لبان پاکستانی کرده است.وی افزوده است: «ما با افغانستان جنگ نداریم، اما در یک جنگ آشکار با تی‌تی‌پی هستیم.

این توافق روز شنبه، ۲۹ ثور پس از نشست بزرگان دو طرف مرز و مقام‌های پاکستانی و طا-لبان به دست آمده است.

منابع آگاه از جریان این مذاکرات به بیزنیس ریکاردر گفته‌اند که دلایل اصلی درگیری‌های مرزی میان نیروهای پاکستانی و طا-لبان، حمایت مقام‌های محلی این گروه و برخی از ساکنان مرزی از تحریک طا-لبان پاکستانی (تی‌تی‌پی) و همچنان ساخت دیوار از سوی نظامیان این کشور در نقاط مرزی است.

براساس اطلاعات، بزرگان محلی دو سوی مرز در قطع‌نامه سه ماده‌ای گفته‌اند که گذرگاه «خرلاچی» واقع در ولسوالی دندپتان پکتیا باید به روی تردد همه وسایط باز شود. تشکیل یک کمیته به‌منظور بررسی چالش‌ها فرا راه تجار افغانستان و پاکستانی در خرلاچی از مفاد دیگر این توافق‌ است.

جنرال شهزاد عظیم که هیأت پاکستانی را در این نشست رهبری می‌کرده، به هیأت طا-لبان گفته است که این کشور ساخت دیوار مرزی را به پایان خواهد رساند.

عظیم، مسوولان مرزی طا-لبان را متهم به حمایت از تحریک طا-لبان پاکستانی کرده است.وی افزوده است: «ما با افغانستان جنگ نداریم، اما در یک جنگ آشکار با تی‌تی‌پی هستیم. حدود یک ماه است که در منطقه اسپیناشاگا و تری‌منگل، پوسته های نظامیان پاکستانی مورد حمله قرار می‌گیرد و طا-لبان به تماس ما پاسخی نمی‌دهند.»

در همین حال، شیرمحمد، یک مقام مرزی طا-لبان در این نشست خاطرنشان کرده است که تا زمانی پاکستان مشکل خود را با تی‌تی‌پی حل نکند، تنش‌های مرزی ادامه خواهد داشت.طی چند روز اخیر نیروهای پاکستانی و جنگ‌جویان طا-لبان در مرز میان دو کشور در ولایت‌های پکتیا و خوست با هم درگیر شده‌اند.برپایه اطاعات، در این درگیری‌ها شش عضو طا-لبان زخمی شده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا