آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

جنگ افغانستان؛ از مذاکرات غیر شفاف تا سراب صلح

این که طالبان برای دست کشیدن از هراس‌افکنی چه امتیازاتی طلب دارند، روشن نیست. می‌توان گفت که گروه طالبان هم حرف و حدیث شفاف ارائه نمی‌دهد.


جنگ و بحران ناشی از آن در افغانستان خیلی طول کشید. حالا دست‌یابی صلح برای مردم افغانستان که بیشترین قربانی‌های این نبرد هستند، مبدل به یک رویا شده است. افکار عمومی کشور این روزها سقوط خود را در دل یک تاریکی احساس می‌کند. ناامیدی مردم نسبت به یک آینده روشن خیلی گسترش یافته است. ایالات متحده امریکا پس از هفده سال دارد در جنگ افغانستان دروغ می‌گوید ودرعین حال، شکست خورده معرفی است. هر چند دولت امریکا این شکست را تلاش دارد کتمان کند و حتی به مردم خود نیز دروغ بگوید. چندی پیش یک رسانه غربی در مطلبی نوشت که امریکا در مورد وضعیت و جنگ افغانستان به شهروندان خویش عمداً اطلاعات غلط می‌دهد.
به باور نویسنده، پایان جنگ در افغانستان و تامین صلح به صداقت تمامی طرف‌ها وابسته است. چیزی که در مورد این جغرافیا اصلاً وجود ندارد. گروه طالبان، حکومت افغانستان و ایالات متحده امریکا و دیگر حامیان کابل این روزها بیشتر از هر زمان دیگر سعی و تلاش دارند که کاری برای ختم جنگ در کشور بکنند. حکومت پیشین به رهبری کرزی و حکومت وحدت ملی به رهبری اشرف غنی و داکتر عبدالله هیچ گاه در مورد گروه طالبان و چگونگی مذاکره و صلح با این گروه به گونه شفاف صحبت نکرده است.
مردم انتظار دارند که حکومت منتخب شان روی مسایل بسیار مهم و ملی با مردم رای زنی کند. محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور بارها در مورد روند مذاکره و صلح با مخالفان مسلح دولت گفته است برای مذاکره با طالبان یک اجماع داخلی و جهانی شکل گرفته است. داکتر عبدالله رییس اجرایی حکومت نیز وقتی از سفر هفتاد وسومین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگشت گفت که جهان به افغانستان فکر می‌کند.
ادبیات عبدالله و اشرف غنی در برابر طالبان این ادعا را اثبات می‌کند که حکومت در ارتباط به جنگ کشور شفاف صحبت نمی‌کند.
حکومت افغانستان که ظاهراً چون امریکا دوست دارد با طالبان کنار بیاید، خیلی کوشید تا با طالبان دور یک میز بنشیند و در مورد ختم جنگ به یک توافق برسد. طالبان تاکنون بارها به پیشنهادات حکومت پاسخ رد داده است و تاکید روی خشونت کرده است. هر گاه مخالفان مسلح دولت به شهری حمله می‌کند پس از آن حکومت این گروه را به صلح دعوت می‌کند.
یک حرف طالبان خیلی روشن است و آن اینکه نیروهای خارجی باید خاک افغانستان را ترک کنند. این مسئله یک بار دیگر در دیدار با زلمی خلیلزاد نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا، در دوحه پایتخت قطر مطرح شده است. براساس گزارش یک رسانه غربی، طالبان در این دیدار به زلمی خلیلزاد گفته که باید نیروهای خارجی کابل را ترک نمایند.
این که طالبان برای دست کشیدن از هراس‌افکنی چه امتیازاتی طلب دارند، روشن نیست. می‌توان گفت که گروه طالبان هم حرف و حدیث شفاف ارائه نمی‌دهد.
واشنگتن که هفده سال پیش به منظور نابودی مخالفان مسلح دولت رسماً به کشور آمد، به نظر می‌رسد دچار یک ناکامی است. کاخ سفید گاهی با نمایندگان طالبان مذاکره می‌کند و گاهی هم اعلام می‌کند که روند مذاکره و صلح به رهبری کابل است و باید مالک آن افغانستان باشد. این چنین کنشی از سوی ایالات متحده امریکا، نشان می‌دهد که آن‌ها هم در مورد افغانستان شفاف ظاهر نمی‌شود.
با این وجود، تمامی طرف‌های جنگ باید در قبال افغانستان سخن شفاف داشته باشند. تا زمانی که این اتفاق واقع نشود، خوش‌بینی به ختم جنگ دشوار خواهد بود. از وضعیت افغانستان باورهای زیادی وجود دارد و تمامی شان مایه نگرانی است.
جلال فرامرز- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا