آخرین اخباراجتماعاسلایدشوافغانستانسیاستگزارش

سید مهدی انوری:

حذف سایراقوام از شناسنامه‌های برقی، گویای تعصب و تبعیض در درون حکومت است

آقای انوری از رییس جمهور می‌خواهد که اقتضای جامعه و خواست شهروندان را در نظر گرفته و برای تحکیم و تمثیل وحدت ملی شناسنامه‌های برقی را با معیارهای جهانی و تقویت روحیه ملی توزیع کند و از تفکیک‌های قومی که باعث نفاق قومی می‌شود بپرهیزند


سید مهدی انوری دبیر کل حزب حرکت اسلامی ملی افغانستان و رییس بنیاد «سید حسین انوری» امروز یکشنبه طی نشست خبری در واکنش به عدم درج سایر اقوام به خصوص سادات در تذکره برقی می گوید: حذف سایر اقوام در تذکره برقی گویای تعصب و تبعیض در درون حکومت وحدت ملی است.

به گزارش خبرگزاری دید، سید مهدی انوری گفت: افغانستان خانه مشترک همه افغان‌ها است و همه اقوام با هم برادر و برابر هستند اما حذف یک و یا چند قوم از تذکره‌های برقی اوج تعصب و تبعیض می‌باشد.

انوری می‌گوید: انتظار ما و اقتضای جامعه این بود که در شناسنامه‌های برقی یک هویت همه شمول برای همه شهروندان کشور تعریف شود تا همه ملت افغانستان درمسیر ملت‌سازی سوق داده شوند.

انوری افزود: حکومت وحدت ملی همه چیز را برعکس کرده و شناسنامه‌های برقی را به اساس تفکیک قومیت‌ها و تعریف ۱۴ قوم ذکر شده در قانون اساسی توزیع می‌کند.

مسئولان اداره توزیع شناسنامه اعلام کرده است که تنها ۱۴ قوم که در قانون اساسی ذکر شده است در شناسنامه‌های برقی ذکر می‌گردد و سایر اقوام زیرنام این ۱۴ قوم باید تذکره اخذ کنند.

دبیر کل حزب حرکت اسلامی ملی افغانستان می‌گوید:از نظر عقلانی، علمی، حقوقی و قانونی سایر اقوام حق دارند تا هویت شان درج تذکره‌های برقی شوند.

آقای انوری گفت: من ازخود رییس جمهور سوال دارم آیا حاضر است که خودش تحت نام قوم دیگر تذکره گرفته و هویت چند صد ساله خود را معامله کند. معلوم است  که نمی‌کند پس حذف سایر اقوام از سوی رییس جمهور کار اشتباه است.

آقای انوری از رییس جمهور می‌خواهد که  اقتضای جامعه و خواست شهروندان را در نظر گرفته و برای تحکیم و تمثیل وحدت ملی شناسنامه‌های برقی را با معیارهای جهانی و تقویت روحیه ملی توزیع کند و از تفکیک‌های قومی که باعث نفاق قومی می‌شود بپرهیزند.

انوری می‌گوید: درج سادات و سایر اقوام در شناسنامه‌های برقی افزایش مشکلات نیست بلکه آغاز برای برادری، برابری بین اقوام خواهد بود.

دبیر کل حزب حرکت اسلامی ملی افغانستان از سران حکومت می‌خواهد که قوم سادات و سایر اقوام را در تذکره‌های برقی درج کنند تا روند مردم سالاری تقویت گردد.

دبیر کل حزب حرکت اسلامی ملی افغانستان در باره انتخابات گفت: انتخابات یک اصل است اما در افغانستان با چالش‌های جدی مواجه شده است که سبب بی‌اعتمادی مردم نسبت به این پروسه بزرگ ملی شده است.

انوری از کمیسیون مستقل انتخابات می‌خواهد که  ازطریق ابزارهای مختلف آگاهی لازم را در مورد ثبت نام برای مردم ارایه کنند تا ملت در پروسه ملی اشتراک کنند.

انوری از مردم می‌خواهد که جامعه جهانی دنبال منافع خود شان است و نمی‌خواهد امنیت را در افغانستان تامین کنند، لهذا باید خود مردم دست به کار شده در پروسه ملی و سرنوشت ساز حضور گسترده داشته باشند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا