آخرین اخباراسلایدشواقتصاد و توسعهایرانسیاستمنطقه

وزیر نفت ایران:

حرف آخر را در مورد کاهش یا افزایش تولید نفت، اوپک می‌زند/ دوست و دشمن دایمی نداریم!


بیژن زنگنه وزیر نفت ایران در مورد موضع‌گیری‌های اخیر روسیه مبنی بر افزایش عرضه نفت، گفته است ایران دوست و دشمن دایمی ندارد.
به گزارش خبرگزاری دید، عربستان با همراهی روسیه، خواهان افزایش سطح تولید نفت بوده که با مخالفت ایران و چند کشور دیگر رو‌ به‌ رو شده است.
آقای زنگنه در پایان نشست «اوپک» در پاسخ به سوالی در مورد احساسش نسبت به روسیه به خبرنگاران گفته که باید واقعیت‌ها را درک کرد.
عربستان، بزرگ‌ترین تولیدکننده اوپک و روسیه، بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان، خواهان افزایش سقف تولید اوپک برای کنترول قیمت بودند.
پیش از برپایی نشست اوپک، روسیه اعلام کرد که این کشور و عربستان سعودی از اوپک خواهند خواست تا برای سه ماهه سوم سال جاری میلادی میزان تولید نفت را تا ۱.۵ میلیون بشکه در روز افزایش دهند.
ایران، عراق و ونزوئلا مشخصاً با چنین پیشنهادی مخالف بودند. این کشورها نگرانی خود را از احتمال افت شدید قیمت نفت اعلام کردند.
در پایان نشست دیروز، وزیران کشورهای عضو اوپک درباره سطح تولید نفت به توافق رسیدند، هرچند ابهام‌هایی در این باره وجود دارد.
در متن بیانیه پایانی اجلاس اوپک اشاره‌ای به افزایش تولید و سهم کشورهای مختلف از این افزایش احتمالی نشده، بلکه تاکید شده است که اعضا به توافق قبلی خود در سال ۲۰۱۶ پایبند باشند.
وزیر نفت ایران می‌گوید هر کس درباره رقم افزایش تولید و شیوه اجرای آن حرف زده نظر شخصی خود را گفته ولی نظر اوپک همان چیزی است که در بیانیه آن آمده است.
سهیل مزروعی وزیر نفت امارات متحده عربی و رییس دوره‌ای اوپک در نشست خبری این سازمان گفت جبران کاهش تولید در اوپک به صورت جمعی انجام می‌شود، به این معنا که کشورها می‌توانند به جای کشور دیگر تولید کنند. آقای مزروعی توضیح نداد سازوکار این انتقال سهم تولید کشورها چگونه خواهد بود.
بیژن زنگنه به خبرنگاران گفت با توجه به این توافق، انتظار دارد نهایتاً ۵۰۰ هزار بشکه به تولید اوپک و غیر اوپک اضافه شود.
آقای زنگنه گفته است نه کشوری برادر ما است و نه دشمن دایمی ما و ایران برحسب منافع‌ خود باید روابطش را با کشورها تنظیم کند.
دیدار وزیران نفت ایران و عربستان اولین مذاکره دوجانبه مقام‌های بلندپایه ایران و عربستان سعودی در یکی دو سال اخیر بوده است.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا