آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعهفرهنگ عامه

حرم روضه مبارک به صورت اساسی بازسازی می‌شود

روضه مبارک حضرت علی در مزارشریف با هزینه ۱۲۰ میلیون افغانی به صورت اساسی بازسازی خواهد شد. پروژه ترمیم این بنای مذهبی- تاریخی از سوی معین ساختمانی وزارت شهرسازی و اراضی افتتاح شد.

روضه مبارک حضرت علی در مزارشریف با هزینه ۱۲۰ میلیون افغانی به صورت اساسی بازسازی خواهد شد. پروژه ترمیم این بنای مذهبی- تاریخی از سوی معین ساختمانی وزارت شهرسازی و اراضی افتتاح شد.
به گزارش خبرگزاری دید، پروژه ترمیم اساسی روضه مبارک حضرت علی در مزارشریف از سوی محمد اسحاق رهگذر والی بلخ، داکتر محمد افضل حدید رییش شورای ولایتی و سید نسیم خلیق معین ساختمانی وزارت شهرسازی و اراضی افتتاح شد.
سید نسیم خلیق معین ساختمانی وزارت شهرسازی و اراضی گفت: حکومت جمهوری اسلامی افغانستان توجه خاصی در حفظ فرهنگ، بازسازی آبدات تاریخی و فرهنگی و اماکن مقدس کشور دارد.
وی افزود که وزارت اطلاعات و فرهنگ اماکن تاریخی، فرهنگی و مقدس در سرتاسر کشور را شناسایی می‌کند و طبق هدایت رییس جمهور جهت نگهداری، ترمیم و بازسازی آن اقدامات لازم انجام می‌گردد.
او می‌گوید اداره آبدات تاریخی و وزارت شهرسازی و اراضی کشور کار ترمیم روضه مبارک را آغاز کرده و در چند روز آینده یک هیئت از اداره آبدات تاریخی کشور به بلخ سفر خواهد کرد تا قلعه جنگی، مسجد افغانیه و خانقاه حصارک را به بررسی بگیرد.
خلیق اظهار داشت که بازسازی اماکن مقدس و آبدات تاریخی یکی از اولویت‌های کاری حکومت می‌باشد.
نامبرده گفت بازسازی روضه مبارک به دلیل اینکه معماری تیموریان کار شده و ظریف کاری بسیار دارد در مرحله‌های هشت ماهه و سه ساله تکمیل خواهد شد و تا آن زمان از زائرین و متوالیان حرم حضرت علی تقاضای صبر و همکاری را داریم.

در همین حال، محمد اسحاق رهگذر والی بلخ می‌گوید: از جناب رییس جمهور سپاسگزاری می‌کنم که طبق وعده‌های شان ترمیم و بازسازی روضه مبارک را آغاز کردند، زیارتگاه حضرت علی سالانه شاهد حضور هزاران زائر و گردشگر است و یک مکان فرهنگی و ارزشی می‌باشد.
وی گفت، بازسازی روضه مبارک یک اقدام نیک در عرصه حفظ فرهنگ و ارزش‌های ملی و اسلامی جامعه می‌باشد.
از سویی هم، داکتر محمد افضل حدید رییس شورای ولایتی بلخ تذکر می‌دهد که بودجه بازسازی روضه مبارک نباید حیف و میل شود، لذا از شرکت قراردادی می‌خواهم به خاطر حرمت این زیارتگاه به سود زیاد فکر نکند.
وی گفت روضه مبارک هویت ولایت بلخ است، پس همه ملت افغانستان در قبال نگهداری و بازسازی این مکان مقدس مسئولیت دارند.
ساختمان اصلی روضه مبارک به دستور سلطان حسین بایقرا و توسط علیشیرنوایی اعمار گردیده است. این مکان اسلامی و فرهنگی قدمت ۵۰۰ ساله دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا