آخرین اخبارفرهنگ و دانشمصاحبه

حسینی: وظیفه ماست که اندیشه‌های امام حسین(ع) را زنده نگهداریم

به گفته آقای حسینی، در کنار این‌که یاد و خاطر امام حسین(ع) را زنده نگه‌می‌داریم، وظیفه دیگر ما این است که سعی کنیم خودمان را با افکار و اندیشه‌های او آشنا بسازیم و آن‌ها را سرمشق زندگی خود قرار دهیم…


در واقع آنچه که امام حسین(ع) را مجبور به قیام کرد، ظلم‌ و استبداد‌ و بی‌دینی‌های حاکم شده بر جامعه آن زمان بود و این مسایل باعث شد تا او برای مردم قدم بردارد.
به گزارش خبرگزاری دید، سید مسعود حسینی، استاد دانشگاه هرات و تحلیل‌‍‌گرمسایل سیاسی گفت که امام حسین(ع) نواسه پیامبر خدا، بنا به مسئولیت دینی و شرعی که داشت، اگر در آن فضای استبدادی سکوت می‌کرد، ممکن بود که تبدیل به یک الگوی نادرست برای مردم آن زمان و حال شود.
او با اشاره به موضوع الگوگیری مردم از امام حسین(ع) تاکید کرد که امام در یک شرایط خاصی اقدام به قیام می‌کند تا مردم از او الگو و پند بگیرد و در مقابل ظلم و استبداد سکوت نکنند و اگر نیازهم باشد اقدام به قیام بکنند.
این تحلیل‌گر امور سیاسی گفت که به تعبیر پیامبر اسلام، امام حسین(ع) سردار جوانان اهل بهشت است و بهترین الگو برای آزاده‌گی، آزاد زیستن و این‌که در زیر بار استبداد و استعمار نرویم، هست، و باید نسل جوانان و جوانان امروزی از امام حسین(ع) الگو و پند بگیرند.
آقای حسینی در ادامه سخنانش اظهار داشت، کسانی که امام حسین(ع) را همراهی می‌کردند، همان نسل جوانان بود که در واقع همه این‌ها همان مسئولیت‌پذیری که از سوی دین و شرع بر آن‌ها متوجه بود، اقدام به قیام کرد، قیامی که تا ابد ماندگار خواهد ماند و درسی آزاده‌گی برای بشریت خواهد بود.
او به این باور است که مردم در قبال قیام امام دو وظیفه‌ی سرنوشت‌سازی دارند، وظیفه اول‌ شان این است که یاد وخاطره امام حسین(ع) را زنده نگه‌دارند، چون وی نه به خاطر خود، بلکه به خاطر جامعه، مردم و به خاطر دین اقدام به قیام کرد. پس حالا وظیفه تمام مردم و تمامی مذاهب این است که باید یاد و خاطره امام حسین(ع) زنده نگه‌دارند.
وی تاکید کرد که وظیفه دوم ما این است که باید با مفکوره‌ و اندیشه‌های امام حسین(ع) بیش‌تر آشنا شویم و بعضی از افراد هستند سنگ دوستی امام حسین(ع) را به سینه می‌زنند اما متاسفانه از آن ارزش‌های عاشورا و آن درس‌های که از امام حسین(ع) بیاموزند در واقع از آن معیارهای که امام داشت و به خاطر آن قیام کرد، اطلاعات کامل ندارند.
به گفته استاد حسینی، در کنار اینکه یاد و خاطر امام حسین(ع) را زنده نگه‌می‌داریم وظیفه دیگر ما این است که سعی کنیم خودمان را با افکار و اندیشه‌های او آشنا بسازیم و آنها را سرمشق زندگی خود قرار دهیم.
این شخصیت علمی_سیاسی اشاره کرد که با توجه به این‌که جامعه افغانستان یک جامعه ستم‌دیده است و از دیر زمان بر این مردم ستم روا داشته شده و این پدیده هم برای‌شان به عادت تبدیل گردیده، اما اکنون که زمینه مساعد است و ما می‌توانیم از مفکوره و اندیشه بزرگان دین و به ویژه امام حسین(ع) استفاده کنیم و بیشتر با آنها آشنا شویم و می‌توانیم آنها را به عنوان یک الگو در زندگی‌مان قرار بدهیم، باید از فرصتی‌های خلق شده برای احقاق حقوق‌ عامه مردم و خودمان استفاده نموده و مانند امام حسین(ع) که قیام و تلاش کرد ما هم وظیفه داریم که این کار را انجام بدهیم و اگر نیاز به قیام باشد ماهم باید در برابر ظلم و استبداد قیام کنیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا