آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

حضور خلیلزاد/ رد دکتورین « توازن »/ لابی هیئت‌های دو جانبِ قدرت برای آینده‌‌ای نزدیک

با پذیرش این پیش‌فرض منطقی از سوی آقای خلیلزاد، باید اضافه کنم که اقبال عمومی از سوی بازیگران محلی در داخل کشور نسبت به این دکتورین( توازن بین روسیه و امریکا) چگونه است و نتیجه دید وبازدید هیئت‌های طرف مقابل( روسیه و ایران ) در موازات لابی‌های نامرئی خلیلزاد با بازیگران افغان، در این بازه‌ زمانی چه خواهد بود.


همزمان با توسعه شکاف روسیه و ناتو به رهبری اداره ترامپ، اخراج دو سویه دیپلومات‌ها و حمله به سوریه در خاورمیانه و اجرای دیپلوماسی فشار بر متحد هزارچهره‌ مسکو(امریکا) یعنی پاکستان…
متعاقباً چنین فضایی بین دو دشمن بزرگِ دنیا، در افغانستان رویکرد تازه‌ای مُد شده است: توازن بین امریکا و روسیه به نفع آینده کشور است.
از اهداف مهم سفر «فرستاده» زلمی خلیلزاد در این بُرهه به کابل و نشست‌های مشورتی، برای مدیریت همین مسئله‌ است. بنده از مدعوین گفتمان سیاسی ایشان بودم و به روشنی اراده محکم ایشان در رد دکتورین « توازن » روسیه و امریکا احساس می‌شد. گرچه داکترصاحب سپنتا، بسیار ملی‌گرا‌تر تبارز کرد، اما آقای خلیلزاد تا آخرین دقایق پافشاری کرد که دکتورین «توازن» در افغانستان یعنی انزوای کشور و این‌که روس‌ها در حد و قواره‌ قیاس با ایالات متحده نیست و روسیه تازه سر از لاک انزوا بیرون کشیده و در سه جنگ سوریه، افغانستان و اکراین ( به زودی) با اقتصاد ساده‌اش راه به جایی نخواهد برد؛ خصوصاً این‌که در خاورمیانه غیر از ایران همه بازیگران ثروتمند متحد امریکا هستند.
گرچه با پذیرش این پیش‌فرض منطقی از سوی آقای خلیلزاد، باید اضافه کنم که اقبال عمومی از سوی بازیگران محلی در داخل کشور نسبت به این دکتورین( توازن بین روسیه و امریکا) چگونه است و نتیجه دید وبازدید هیئت‌های طرف مقابل( روسیه و ایران ) در موازات لابی‌های نامرئی خلیلزاد با بازیگران افغان، در این بازه‌ زمانی چه خواهد بود؟
یاسرمحسنی
ادامه دارد…

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا