آخرین اخبارتحلیلجهانسیاست

حمایت پاکستان از تروریزم چالش‌های زیاد برای امنیت جهان خلق خواهد کرد

پاکستان امتیازهای زیادی در ایالات متحده دارد. خانواده‌های جنرال‌های پاکستانی در امریکا زنده‌گی می‌کنند و فرزندان آنان در آن‌جا درس می‌خوانند. باید ایالات متحده محدویت‌های سفر به قلمرو آن کشور برای آنان وضع کند.


انتظار می‏رفت در راهبرد ایالات متحده امریکا برای افغانستان و جنوب آسیا موضوع حمایت اسلام‌آباد از شبکه‏‌های تروریستی جدی گرفته شود که شوربختانه چنین نشد.
اما به تازه‏گی وزیر خارجه‌ امریکا در کمیته‌ سنای این کشور گفته است که روابط واشنگتن و اسلام‌آباد دچار مشکل است و امریکا، کمک‌های مالی به پاکستان را کاهش داده است. به نظر می‌رسد که دو طرف به دیپلمات‌های یکدیگر نیز محدودیت‌هایی وضع کرده‌اند.
این اقدامات نشان‌دهنده‌ آن است که دو کشور دیگر به همدیگر اعتماد ندارد. وزیر خارجه‌ امریکا یک بار دیگر اعلام کرده است که واشنگتن بسیار صریح به پاکستان گفته است که تامین صلح در افغانستان به تصمیم اسلام‌آباد بسته‌‌گی دارد.
با این همه، تنها وضع تحریم‌های مالی در مقیاس کوچک و صراحت کلام با پاکستان کافی نیست. ایالات متحده باید تحریم‌های شدیدتری در برابر پاکستان وضع کند. باید روابط امریکا و پاکستان مورد بازنگری جدی قرار بگیرد. ایالات متحده باید آن عده از جنرال‎های پاکستانی را که در حمایت مستقیم و غیرمستقیم از تروریزم نقش دارند، تحریم کند. ایالات متحده باید این موضوع را در شورای امنیت سازمان ملل متحد مطرح کند.
پاکستان امتیازهای زیادی در ایالات متحده دارد. خانواده‌های جنرال‌های پاکستانی در امریکا زنده‌گی می‌کنند و فرزندان آنان در آن‌جا درس می‌خوانند. باید ایالات متحده محدویت‌های سفر به قلمرو آن کشور برای آنان وضع کند. همچنان ایالات متحده باید پرواز هواپیما‌های پاکستانی را به امریکا قدغن کند و فشار جدی دیپلماتیک بر اسلام‌آباد بیاورد. ایالات متحده باید از حمله‌ مستقیم هوایی به مراکز تروریزم در قلمرو پاکستان دریغ نکند.
پاکستان می‌بایست به این باور برسد که در صورت دوام حمایت از طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی، خیلی چیزها را از دست خواهد داد. این چیزی است که رییس جمهور ترامپ در مراسم اعلام استراتژی امنیت ملی آن کشور گفته بود. وقتش است که ایالات متحده این استراتژی را عملی کند.
این درست است که فشار بیشتر بر پاکستان، سود انتخاباتی برای تیم آقای ترامپ در انتخابات میان‌‌دوره‌ای کنگره ندارد، اما فشار بیشتر بر پاکستان و وادار سازی این کشور به همکاری با نیروهای ضد ترور و دولت افغانستان به سود امنیت جهان و ایالات متحده است.
حضور گسترده‌ گروه‌هایی مثل طالبان در خاک پاکستان و متحدپنداری آنان از سوی جنرال‌های پاکستانی، مشکل کلانی برای امنیت جهان در آینده خلق خواهد کرد. گسترش بنیادگرایی و متحدپنداری آنان توسط جنرال‌های پاکستانی، وضعیتی را خلق خواهد کرد که جنگ‌افزارهای اتومی پاکستان هم به دست گروه‌های شبیه طالبان بیفتد.
پاکستان هم در لباس دوست به ایالات متحده ضربه زده است. این چیزی است که رییس جمهور امریکا هم به آن معترف است. بنا بر این پیش از این‌که دیر شود، باید ایالات متحده فشارهای جدی بر پاکستان وارد کند، تا با استراتژی جنوب آسیای امریکا همکاری کند تا جنگ در افغانستان به پایان برسد و طالبان روی میز مذاکره بیایند. اگر پاکستان مهار نشود، خطرناک‌تر می‌شود.
اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا