آخرین اخباراجتماعافغانستانسیاست

حرکت شهروندی افغانستان:

حوزه‌ای شدن انتخابات درغزنی غیرقانونی بوده وتبعیض آشکارعلیه یک قوم است


درادامه اعتراضات و واکنش‌ها مبنی برحوزه‌ای شدن انتخابات پارلمانی در ولایت غزنی، مسئولان نهاد مدنی موسوم به «حرکت شهروندی افغانستان» طی نشست خبری این تصمیم کمیسیون را غیر قانونی خوانده و تبعیض آشکار علیه یک قوم عنوان کرد.
به گزارش خبرگزاری دید، نزدیک به دوماه است که دفتر ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات در ولایت غزنی بسته است، حالا کمیسیون مستقل انتخابات دریک اقدام اعلام کرده است انتخابات پارلمانی در ولایت غزنی به شکل حوزه‌ای برگزار می‌شود.
این اقدام کمیسیون با واکنش‌های تند اعضای جامعه مدنی، فعالان سیاسی و شهروندان کشور مواجه شده و آن را یک تصمیم ظالمانه علیه یک قوم عنوان می‌کنند.
مهدی مبشر رییس «حرکت شهروندی افغانستان» می‌گوید: کمیسیون انتخابات به جای این که طرح غصب حق مسلم باشندگان یک شهر را می‌ریزد، باید به فکر برگزاری یک انتخابات شفاف درکشور باشد.
مبشر با بیان این که پروسه انتخابات یک پروسه ملی و مردمی است، گفت: هیچ‌کس حق ندارد با این پروسه برخورد سلیقه‌ای و قومی نماید.
آقای مبشر گفت: بر خورد دوگانه در برابر شهروندان برای ما و هیچ‌کس دیگر قابل قبول نیست و باید حکومت و کمیسیون در باره این تصمیم خود تجدید نظر کند.
رییس «حرکت شهروندی افغانستان» این اقدام کمیسیون مستقل انتخابات را از اساس غیر قانونی خوانده از کمیسیون مستقل انتخابات و حکومت می‌خواهد که با سرنوشت مردم برخورد سلیقه‌ای و قومی نکنند.
ولایت غزنی ۱۹ ولسوالی دارد که ۷ ولسوالی آن پشتون‌نشین بوده و در ۱۱ ولسوالی دیگر، اقوام دیگر زندگی می‌کنند.
نصرت‌الله رحیمی معاون نهاد «حرکت شهروندی افغانستان» می‌گوید: این تصمیم یک نوع تبعیض آشکار در برابر شهروندان ولایت غزنی است.
رحیمی با بیان این که تصمیم مبنی بر حوزه‌ای شدن انتخابات درغزنی، در ساحه تطبیق مشکل دارد، گفت:« تاهنوز نفوس هیچ ولسوالی این ولایت معلوم نیست باز چطور انتخابات را به شکل حوزه‌ای بر گزار می‌کند.»
آقای رحیمی افزود:« نفوس شماری درولسوالی‌ها زمان گیراست و باعث خواهد شد که انتخابات در ولایت غزنی به تعویق افتاده و به بحران برود.»
رحیمی با بیان این که حکومت نباید درکار کمیسیون مداخله کند، از کمیسیون مستقل انتخابات و حکومت می‌خواهد که این تصمیم ظالمانه را پس گرفته و یک ولایت را استثنا قرار ندهد.
در انتخابات قبلی پارلمانی کشور، به دلیل این که شماری از ولسوالی‌های ولایت غزنی ناامن بود، ۱۱ نماینده این ولایت همه از یک قوم به پارلمان راه یافتند و سایر اقوام ولایت غزنی نماینده‌ای در پارلمان نداشتند.
این روند باعث شد که شماری از باشندگان این ولایت از ششم ثور درمقابل دفترولایتی کمیسیون مستقل انتخابات در شهر غزنی خیمه زده و نمایندگی کمیسیون را در این ولایت عملاً تعطیل کنند.
محمد رقیب فیاض – کابل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا