آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

حکومت در جنگ رسانه‌ای به طالبان باخته است

در نبرد غزنی یک واقعیت به خوبی روشن شد، این که حکومت افغانستان در جنگ رسانه‌ای هم به طالبان بازی را باخته است. سخنگویان حکومت و وزارت‌خانه‌های قوای مسلح کشور در ارتباط به جنگ غزنی تا توانستند دروغ گفتند و از حکومت دفاع کردند.


با شروع کار حکومت وحدت ملی به رهبری محمد اشرف غنی و داکتر عبدالله، افغانستان به شدت ناامن شد. ولسوالی ها و شهرها یکی پی دیگر به دست طالبان سقوط کرد. گروه داعش شکل گرفت و با هدف قرار دادن مراکز دینی و مذهبی در پایتخت به وحشت مردم افزود.
به تازه‌گی ولایت غزنی در چند کیلومتری ریاست جمهوری، یک بار دیگر با حمله گروهی طالبان مواجه شد و این شهر که پایتخت فرهنگی کشورهای اسلامی است، غرق در خون شد. طالبان حداقل در چهار روز حاکمیت در غزنی آدم کشتند و به آتش کشیدند.
در نبرد غزنی یک واقعیت به خوبی روشن شد، این که حکومت افغانستان در جنگ رسانه‌ای هم به طالبان بازی را باخته است. سخنگویان حکومت و وزارت‌خانه‌های قوای مسلح کشور در ارتباط به جنگ غزنی تا توانستند دروغ گفتند و از حکومت دفاع کردند.
طارق‌شاه بهرامی وزیر دفاع ملی کشور در یک نشست خبری در برابر پرسش رسانه‌ها ناتوانی و بی‌توجهی حکومت را کتمان می‌کند. وزیر دفاع کشور می‌گوید در جنگ غزنی این شمار از طالبان کشته شده است و از دادن آمار تلفات از افراد ملکی و نظامی کشور خود را به بی‌خبری می‌زند.
شاه‌حسین مرتضوی در صفحه فیسبوکش نوشته بود که نیرو های کمکی به ولایت غزنی رسیده است، اما مردم غزنی و فعالان مدنی فریاد می‌کشیدند که هیچ نیروی کمکی به غزنی نرسیده است.
سخنگویان حکومت و نهادهای امنیتی کشور هر کدام در مورد جنگ غزنی و جزئیات آن اطلاعات مبهم ارائه می‌کردند.
در حکومت کنونی زیاد تجربه شد که برخی از سخنگویان نهادهای امنیتی کشور واقعاً در بی‌خبری به سر می‌برند و برخی شان هم برای این که «اذهان عمومی را مشوش» نسازند، واقعیت‌ها را کتمان می‌کنند.
بسیار پیش آمده است که خبرنگاران در یک هفته چند بار سقوط و پس‌گیری یک ولسوالی را گزارش کرده‌اند.
درست است که نباید اذهان عمومی کشور مشوش شود، ولی اعتماد مردم هم مهم است. با این پالیسی مسخره حکومت و نهادهای امنیتی، مردم هیچ گونه اعتماد به حرف و حدیث وزارت خانه‌های امنیتی و حکومت ندارند.
ذکی دریابی و پرویز کاوه مسئولان روزنامه‌های اطلاعات روز و هشت صبح می‌گویند که سخنگویان حکومت و نهادهای امنیتی اطلاعات نادرست به رسانه‌ها می‌دهند و در امر ارائه جزئیات ناکامند.
ذبیح‌الله مجاهد که خود را سخنگوی گروه طالبان معرفی کرده است، در مورد جنگ غزنی در توییتر، دست کم بیست اعلامیه نوشت و از جنگ غزنی لحظه به لحظه گزارش داد.
اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا