آخرین اخبارافغانستانزنان

شبکه زنان افغان:

حکومت علاقه‌ای به حضور زنان در ادارات دولتی ندارد


شبکه زنان افغان در شهر مزارشریف نشستی را زیر عنوان «سهم‌دهی حکومت در عرصه‌های مختلف برای زنان» دایر کرده و خواستار نشر سند پالیسی مشارکت زنان، از سوی دولت شدند. آن‌ها می‌‌گوﯾﻧﺪ ﮐﻩ ﺯﻧﺎﻥ می‌ﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﺗصميم بگيرند پس باید ﺩﺭﻣذﺍﮐﺭﺍﺕ و شوراها، از جمله شورای عالی صلح اشتراک کنند.
به گزارش خبرگزاری دید، ﺍﻋﻀﺎﯼ ﻧﻬﺎﺩﻫﺎﯼ مدنى ﻭﻣﺴئوﻻﻥ ﺩﻓﺎﻉ ﺍﺯ ﺣﻘﻮﻕ ﺯنان که در این نشست حضور داشتند، می‌گوﯾﻧﺪ ﮐﻩ ﺯﻧﺎﻥ ﺍﺯ ﺗﻮﺍﻧﺎﯾﯽﻫﺎﯼ ﻓﻮﻕﺍﻟﻌﺎﺩﻩای ﺩﺭﻋﺮﺻﻪﻫﺎﯼ ﻣﺨﺘﻠﻒ سياسى، ﺍﺟﺘﻤﺎعى، ﻓﺮﻫنگى، تعليمى ﻭ تحصيلى ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺍﻣﺎ ﻣﺘﺎﺳﻔﺎﻧﻪ ﺩﻭﻟﺖ ﺍﯾﻥ فرصت را گرفته ﻭ باعث شده توانایی زنان زیر سوال برود.
ﻣﻌﺼﻮﻣﻪ ﺭحيمى، ﻣﺴئوﻝ ﺷبکه ﺯﻧﺎﻥ ﺍﻓﻐﺎﻥ، ﺩﺭ ﻭﻻﯾﺕ ﺑﻠﺦ می‎گوﯾﺩ:«زنان در ادارات محدودى مشغول کار هستند.»
او می‌افزاید که عرف و عادات ناپسند جامعه نیز از بزرگ‌ترین مشکلات، در این راه است و مانع ورود زنان در عرصه‌های اداری می‌شود.
شماری از زنان فعال در عرصه حقوق زن نیز از بی‎توجهی و کارشکنی حکومت در رابطه به حضور زنان در اداره‎های حکومتی انتقاد کرده، می‎گویند که حکومت علاقه‎ای به حضور زنان در دولت ندارد.
ملالی عثمانی یکی از فعالان حقوق زن در بلخ می‎گوید که در اداره‎های دولتی زنان محدودی حضور دارند و بیشتر سمبولیک هستند.
گفتنی است که زنان پس از ۲۰۰۱ تاکنون تلاش‌های زیادی را برای تساوی حقوقی‎شان با مردان انجام داده‎اند، ولی جامعه سنتی، دید مردسالارانه و بی‌توجهی حکومت از چالش‎های عمده فراراه آنان است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا