آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

خصوصی‌سازی جنگ؛ ادامه تراژدی افغانستان و طلایه شکست امریکا

خصوصی‌سازی جنگ از سوی امریکایی‌ها به معنای شکست آن‌ها در این ماموریت است. این روزها رسانه‌های غربی یک سره می‌نویسند که احمتال می‌رود دونالد ترامپ، رییس جمهور امریکا در یک اقدام غیر منتظره دستور خروج از افغانستان بدهد.


این روزها یک بار دیگر بحث خصوصی سازی جنگ افغانستان به گونه جدی مطرح می‌شود. این طرح که هنوز فضای عملی شدن پیدا نکرده است، با مخالفت حلقات داخلی و خارجی مواجه شده است.
جمیز متیس وزیر دفاع ایالات متحده امریکا طرح خصوصی سازی جنگ افغانستان را با یک شرکت خصوصی نامعقول خوانده و گفته اگر این امر محقق شود جفا در حق حکومت افغانستان و مردم آن است. مجلس نمایندگان و مجلس سنا به شمول احزاب سیاسی با خصوصی‌سازی جنگ افغانستان مخالف هستند.
مجلس سنا روز گذشته گفته که حکومت کابل با امریکا پیمان امنیتی بسته است نه با شرکت «بلک واتر»
اریک پرنس، بنیان‌گذار شرکت بلک واتر به تازه‌گی در یکی از مصاحبه‌‌های تلویزیونی‌اش گفته است که مسئولیت جنگ افغانستان را این شرکت به عهده می‌گیرد.
اریک پرنس در مصاحبه‌‌ای با طلوع‌نیوز گفته که نیروهای او می‌‌توانند در شش ماه وضعیت جنگ افغانستان را تغییر دهند.
براساس طرح آقای پرنس، ۳۶۰۰ نیروی شرکت او به افغانستان خواهند آمد و در هر کندک ارتش، ۳۶ تن از این نیروها جابه‌جا خواهند شد. این نیروها، از هواپیماهای جنگی و اکمالاتی برخوردار خواهند بود و در هر پرواز، نیروهای او با نیروهای ناتو و نظامیان افغانستان یکجا خواهند بود.
به باور نویسنده، خصوصی‌سازی جنگ از سوی امریکایی‌ها به معنای شکست آن‌ها در این ماموریت است. این روزها رسانه‌های غربی یک سره می‌نویسند که احمتال می‌رود دونالد ترامپ، رییس جمهور امریکا در یک اقدام غیر منتظره دستور خروج از افغانستان بدهد.
روزنامه نیویارک تایمز نوشته بود در حال حاضر گروه طالبان بیشتر از هر زمانی دیگر در افغانستان تسلط دارد و در صورتی که نیرو های امریکایی و ایتلاف، کابل را ترک کنند برای افغانستان فاجعه خواهد بود.
اریک پرینس مالک شرکت بلک واتر جنگ افغانستان را برای امریکا یک فاجعه می‌داند.
امریکایی‌ها دو هفته پس از حملات ۱۱ سپتامبر رسماً داخل خاک افغانستان شدند، از آن زمان هفده سال گذشته است و این نیروها هنوز هم در کشور حضور دارند.
در جنگ افغانستان، ایالات متحده تا امروز بیش از ۸۴۰ میلیارد دالر برای عملیات‌های نظامی، ۱۲۶ میلیارد دالر برای بازسازی، حدود ۱ تریلیون دیگر برای مراقبت بهداشتی کهنه‌سربازان، بیش از ۲۴۰۰ کشته و بیش از ۲۰ هزار زخمی داده است.
هزینه‌ سالانه‌ این جنگ ۵۰ میلیارد دالر یعنی بیشتر از بودجه‌ دفاعی بریتانیا است.
با وجود این همه هزینه از جانب امریکایی‌ها و کشته شدن هزاران سرباز، پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در افغانستان صورت نگرفته است.
براساس تازه‌ترین گزارش‌ها، همین اکنون بیش از ۶۰ درصد از خاک کشور در کنترول گروه طالبان قرار دارد. اخیراً روزنامه نیویارک تایمز نوشته است روزانه بین ۳۰ تا ۴۰ سرباز از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان در جنگ با مخالفان مسلح دولت کشته می‌شوند.
آخرین گزارش دفتر مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد هم نشان می‌دهد که تولید تریاک در افغانستان با ۸۷ درصد افزایش به میزان بی‌سابقه‌‌ ۹۰۰۰ تن در سال ۲۰۱۷ رسیده است.
بسیاری از منابع سیاسی، مذاکرات امریکا با طالبان را به مهفوم شکست واشنگتن در ماموریت افغانستان می‌دانند. جاوید کوهستانی از آگاهان سیاسی به این باور است که دولت امریکا پس از هفده سال اکنون در جنگ افغانستان شکست خورده است و تلاش دارد این ناکامی را کتمان کند.
جنگ افغانستان به مرحله بُن‌بست نظامی رسیده است. طالبان هر چند که تمایل به مذاکره برای پایان جنگ دارند، اما مجبور به مذاکره نیستند.
این گروه هنوز می‌تواند در میدان جنگ ضربه‌های کاری به نیروهای امنیتی و ایتلاف وارد کند.
یعقوب ابراهیمی از پژوهش‌گران مسایل سیاسی معتقد است تا زمانی که طالبان شکست را حس نکنند، بعید به نظر می‌رسد که وارد گفت‌وگوهای جدی شود.
جلال فرامرز- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا