آخرین اخباراجتماعافغانستانمصاحبهمنطقه

دانشجوی افغان در هند: اینجا تبعیض جرم است

همه مسئولان دولتی تابع قانون هستند و قانون را به صورت یکسان بالای همگان تطبیق می‌کنند و همه مردم طبق قانون اساسی هند در پیشگاه قانون با هم مساوی‌اند؛ یعنی تبعیضی به هیچ صورت نیست…

 

هند از جمله کشورهای قدرتمند منطقه است که در حلقه‌ی اول سیاست‌خارجی افغانستان قرار دارد و از مدت‌ها بدین‌سو روابط حسنه و گسترده‌ای با دولت و ملت افغانستان داشته است. این کشور در بازسازی افغانستان نقش چشم‌گیری داشته و در زمینه‌های فرهنگی نیز کشور را کمک فراوان کرده است. در همین راستا، دولت هند سالانه صدها بورسیه‌ی تحصیلی را در اختیار افغانستان می‌گذارد که بدین‌ترتیب، زمینه‌ی تحصیل و فراگیری دانش برای بخش بزرگی از دانشجویان فراهم می‌شود.

خبرگزاری دید، این‌بار مصاحبه‌ای ترتیب داده است با شاه‌آقا بشارت یک‌تن از دانشجویان افغانستانی که در مقطع ماستری در یکی از دانشگاه‌های هند مصروف تحصیل است.

دید: آقای بشارت پس از معرفی اگر لطف کنید و بگویید که شما در کدام رشته مشغول تحصیل هستید؟

بشارت: شاه آقا بشارت هستم، دانشجوی رشته علوم سیاسی در مقطع ماستری دانشگاه پنجاب که مربوط ایالت پنجاب کشور هند است.

دید: چگونه این فرصت را به دست آوردید؟

بشارت: همان‌گونه که می‌دانید، افغانستان و هند به عنوان دو کشور دوست هستند و روابط نیک و منافع مشترک دارند. از این‌رو سالانه دولت هند بیشتر از هزار سیت بورسیه را در اختیار دولت افغانستان قرار می‌دهد. از آن‌جمله بیشتر از ۷۰۰ سیت آن مربوط دوره لیسانس است و دوصد سیت آن مربوط دوره ماستری و بقیه مربوط دوره دکتورا. در دوصد سیت دوره ما ۷۰۰ نفر کاندیدا بودیم. امتحان ما به صورت شفاف و عادلانه از سوی «بریتش‌کنسل» به صورت آنلاین اخذ و نتیجه آن فردای همان روز ساعت ۸ بجه صبح از سوی نهاد متذکره اعلان شد که خوشبختانه ما از جمله کسانی بودیم که به دوره ماستری در کشور هند راه یافتیم. ناگفته نباید گذاشت که وزارت تحصیلات عالی به منظور تامین عدالت و شفافیت بهتر، صلاحیت اخذ پروسه امتحان را به این نهاد واگذار کرده بود که نتایج آن یقینا مبتنی بر اصل عدالت بود.

دید: آنجا چه فرصت‌های تحصیلی برای دانشجویان افغان مهیاست؟

بشارت: سهولت‌های لازم در اختیار دانشجویان افغان است. کتابخانه‌های مجهز در اختیار دانشجویان قرار دارد. همین‌گونه دانشجویان می‌توانند از کورس‌های انگلیسی بهرمند شوند و با استفاده از این فرصت در راستای افزایش اندوخته‌های علمی‌شان سعی نمایند. چیزی را که باید دانشجویان افغان در هند انجام دهند این است که  تمرکز بیشتر بالای درس‌های خویش داشته باشند.

دید: آیا شما در جریان تحصیل با تبعیض مردم و دولت هند مواجه شده‌اید یا خیر؟

بشارت: نخیر! مردم هند، مردم حلیم و بردبار و مهمان‌‌نوازی‌ هستند و همواره ما را مهمان خطاب می‌کنند و رفتارشان با ما دوستانه است و کدام مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

اینجا تبعیض جرم است و همه مسئولان دولتی تابع قانون هستند و قانون را به صورت یکسان بالای همگان تطبیق می‌کنند و همه مردم طبق قانون اساسی هند در پیشگاه قانون با هم مساوی‌اند؛ یعنی تبعیضی به هیچ صورت نیست.

دید: وزارت تحصیلات عالی برای شما چه سهولت‌های را در جریان تحصیل در نظر گرفته است؟

بشارت: بورسیه‌های تحصیلی دولت هند به صورت گروپی بوده است، از این‌رو توافق‌نامه‌ای که میان دولت افغانستان و هند به امضاء رسیده و این بورسیه‌ها صد فی صد رایگان بوده و امتیازاتی چون بیمه صحت، اقامتگاه، مدد معاش که حدود ۱۰۵۰۰ روپیه هندی داده می‌شود نیز برای دانشجویان در نظرگرفته شده است. قابل ذکراست که آنعده از دانشجویانی که مامور دولت بوده‌اند معاشات‌شان در جریان تحصیل از سوی دولت افغانستان پرداخت می‌شود.

دید: آیا از جریان تحصیل در اینجا راضی هستید؟

بشارت: بسیار زیاد! زیرا یکی از پلان‌های من این بود که باید به تحصیلات خود ادامه بدهم که خوشبختانه این زمینه مساعد شد و برای ادامه تحصیل در مقطع ماستری به کشور هندوستان راه پیدا کردم. از این‌رو خوشحالم که همین‌اکنون از مقطع ماستری فارغ شدم. امیدوارم به اندوخت‌های علمی خود افزوده باشم تا بتوانم مصدر خدمت به ملت و دولت‌مان باشم.

دید: دانشجویان افغان در آنجا با چه مشکلاتی مواجه‌اند؟

جواب: یکی از عمده‌ترین مشکلات دانشجویان افغان در جریان تحصیل در هند عدم تسلط به زبان انگلیسی است. از این‌رو از دانشگاه اخراج می‌شوند و یا به افغانستان بر می‌گردند. این وضعیت مایوس‌کننده است. بنا دانشجویانی‌که تصمیم ادامه تحصیل را در هند و یا سایر کشورهای خارجی دارند باید اول زبان خود را تقویت کنند تا در مسیر تحصیلی‌شان دچار مشکل نشوند.

دید: از کیفیت درسی در دانشگاه آنجا راضی هستید؟

بشارت: دانشگاه پنجاب تنها یکی از بهترین دانشگاه‌های هند بلکه از بهترین دانشگاه‌های آسیا است.

در مجموع مضامین درسی اکثرا توسط پروفیسوران و به ندرت توسط دکتوران تدریس می‌شود و اساتید از تجارب عالی در عرصه تدریسی برخورداراند و همواره با مطالب جدید وارد صنف می‌شوند. باز هم جای دارد که یادآورم شوم یکی از عمده‌ترین مشکلات دانشجویان افغان یادگیری درست درس و لکچر اساتید به زبان انگلیسی است. آنچه مهم است نسل جوان ما با آمادگی کامل به اینجا به تحصیل بیایند.

دید: آیا نمایندگی‌های دیپلوماتیک افغانستان با دانشجویان در تماس‌اند یا خیر؟

بشارت: اگر واقعیت گفته شود سفارت افغانستان در هند از کارایی لازم جهت حل مشکلات دانشجویان برخوردار نیست. من فکر می‌کنم این بی‌کفایتی ناشی از ضعف روابط و سفیر افغانستان با دولت و ایالات هند است. اگر دانشجویان برای حل مشکلات‌شان که قبلا پیرامون آن شاره داشتم به آنجا مراجعه کنند، نتیجه‌بخش نیست. به هیمن‌گونه نامه‌های‌که از طرف سفارت افغانستان به ادارات دولتی هند جهت حل مشکلات دانشجویان فرستاده می‌شود از کارایی لازم برخوردار نیست یا به عبارت دیگر قابل قبول نیست.

برای مثال من چند روز قبل خواستم سند تحصیلی یکی از دوستانم را از دانشگاه پنجاب اخذ کنم، در حالی‌که از طرف سفارت اجازه‌نامه داشتم مورد پذیرش واقع نشد.

دید: با تحصیل در هند به چه تجاربی دست یافته‌اید و حاضر هستید تا آن را در افغانستان عملی کنید؟

بشارت: من با یک مثال پاسخ می‌دهم. افغانستان کشور عزیزمان مثل موتری است که هر چهارتیرش پنچر است، اگر ما بخواهیم این موتر را با این وضعیت به حرکت درآوریم، به انرژی زیاد ضرورت است. بنابرین، این‌که ما بتوانیم  افغانستان عزیز را در مسیر ترقی و تعالی سمت وسو دهیم، به انرژی زیاد نیاز است. آنچه در توان دارم در راستای انتقال آن به نسل‌های جوان و دانشجویان دانشگاه‌های کشور به نمایش می‌گذارم. همچنان از هیچ نوع سعی و تلاش در راستای ترقی و تعالی کشورم دریغ نمی‌ورزم. به امید این‌که مردم سرزمینم از جنگ، فقر و بی‌سوادی رهایی یابند و با امید یک افغانستان با ثبات مترقی و سربلند.

دید: ممنون از شما آقای بشارت که وقت برای مصاحبه گذاشتید!

بشارت: تشکر از شما که من را شایسته مصاحبه دانستید و مشکلات دانشجویان افغانستان در هند را بازتاب می‌دهید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا