آخرین اخبارافغانستانحقوق بشرزنانسیاست

در آستانه نشست دوحه، فعالان حقوق زن خواستار به رسمیت شناختن آپارتاید جنسیتی در افغانستان شدند

خبرگزاری دید: در آستانه برگزاری نشست دوحه، ده‌ها سازمان حقوق بشری و نزدیک به ۱۷۰ فعال زن در نامه‌ای از اشتراک کنندگان نشست دوحه خواستند که آپارتاید جنسیتی را در افغانستان به رسمیت بشناسند.

در نسخه‌ای از این نامه، آنان از اشتراک‌کنند‌گان نشست دوحه خواسته‌اند که آپارتاید جنسیتی زیر حاکمیت طا-لبان را به‌رسمیت بشناسند.

امضاکننده‌گان این نامه از نمایندگان کشورها خواسته‌اند تا تضمین کنند که حقوق زنان مرکز بحث در نشست دوحه خواهد بود و هر تصمیمی در مورد افغانستان باید تضمین‌کننده‌ استقرار مجدد تمام حقوق زنان و تأمین عدالت و آزادی در کشور باشد.

فعالان زن همچنان از نمایند‌گان ویژه کشورها خواسته‌اند که نشست دوحه به‌گونه زنده از رسانه‌ها پخش شود و اگر این امکان وجود ندارد، در پایان هر روز درباره جلسلات آن گزارش‌دهی شود.

فعالان زن همچنان نگرانی‌های‌شان را درباره ارزیابی مستقل هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان ابراز کرده‌اند.

به گفته آنان، این ارزیابی جامع و دقیق نیست و وضعیت واقعی افغانستان به‌ویژه «آپارتاید جنسیتی» کنونی را بازتاب نمی‌دهد.

فعالان زن تاکید کرده‌اند که اتخاذ هرگونه تصمیم برمبنای ارزیابی هماهنگ‌کننده سازمان ملل متحد، واقع‌بینانه و فراگیر نخواهد بود.

امضاکنندگان نامه خواستار فشار بیشتر بر طا-لبان برای پایان‌ دادن به آپارتاید جنسیتی و محدودیت علیه زنان در افغانستان نیز شده‌اند.

دومین نشست نمایند‌گان ویژه‌ کشورها در امور افغانستان قرار است فردا و پس‌فردا به میزبانی دبیرکل سازمان ملل متحد در دوحه برگزار شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا